Beeld telt!

Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
03-04-2012


De Masterscriptie die ik vele jaren geleden heb geschreven. Dit weekend had ik het goede voornemen eens flink te gaan ruimen en daar lag ie dan, mijn scriptie: Beeld telt! Een experimenteel onderzoek naar het effect van beeldtoevoegingen op de begrijpelijkheid van leerboeken.

Beeld zegt meer dan duizend woorden dat is alom bekend. En uit mijn scriptieonderzoek bleek dan ook al snel dat het toevoegen van beeld van grote invloed is op hoe tekst wordt gelezen, ervaren en opgeslagen. Zonder beeld blijft de informatie die we lezen gewoon minder goed plakken.

Emotie oproepen
In hard nieuws wordt beeld dan ook veelvuldig gebruikt. Fotojournalisten trachten meer en meer de gruwelijkheid van een moment vast te leggen of de pijn en het leed dat mensen lijden. Ze willen het hele verhaal het liefst overbrengen in één treffende plaat. De boodschap over de bühne krijgen en gelijk de (juiste) emotie oproepen bij het publiek. En daar gaan ze ver in, zoals het moment dat Kadafi doodgeschoten werd. Wereldwijd stond zijn bebloede hoofd te pronken op de voorpagina van kranten. Een veel besproken foto in de media.

Waar kwam de foto vandaan en kon dit wel? Iedereen dacht er het zijne over, maar het nieuws was duidelijk en werd (on)bewust gelijk gekoppeld aan een emotie, positief of negatief.

Daarnaast biedt menig krant en/of nieuwssite tegenwoordig de optie om 'het nieuws in beeld' te bekijken. Dus de behoefte aan beeldnieuws bij ons als publiek is er.

Statisch beeld in PR
Toch, in PR wordt er maar weinig beeld gebruikt dat relevant is en echt een bijdrage levert aan de beleving van het nieuws dat we over willen brengen, ik betrap mezelf er ook weleens op. Veel te vaak wordt er statisch beeld gebruikt en is het een product, een statisch overhandiging of enkel een logo dat gebruikt wordt tijdens een pitch richting de media.

En daarmee wil ik niet zeggen dat goed beeld per definitie een  garantie op plaatsing betekent. Smaken verschillen nu eenmaal. Maar we kunnen media wel degelijk beter voorzien van beter en relevanter beeld. Dit is zowel goed voor het verhaal en de beleving die we mee willen geven aan het bericht vanuit de klant en daarnaast helpen we fotoredacties het verhaal duidelijk te vertellen. We denken mee met de journalist. En dat kan alleen maar voordelen op leveren.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief