Ben jij een geschikte Social Media Manager?

Blog
Opinie
Jody Koehler
20-11-2009
Ik heb het mezelf de afgelopen weken meerdere malen horen zeggen; 'Wacht maar, over enkele jaren zijn er volledige functies verantwoordelijk voor social media'. Visionair? Alsjeblieft niet zeg, is gewoon boerenverstand. Het veranderende medialandschap brengt nieuwe functies met zich mee. Krijgt de jongste telg van de toko nu social media in z'n schoot geworpen, over enkele maanden valt het kwartje pas. Social media valt tussen disciplines als marketing, pr, communicatie en sales. It's a whole new ballgame! Tijd dus, voor nieuwe helden. Maar zou jij een geschikte Social Media Manager zijn? Hier een 5-tal kwaliteiten die je zou moeten bezitten, naast hard werken en passie.

1. Je hebt verstand van technologie, maar je bent een mensenmens
Heel leuk dat je thuis bent in API koppelingen, VMware en MS SQL, maar social media gaat vooral ook om open communicatie, vertrouwen en menselijkheid. Herken jij jezelf in het profiel van stille IT 'geek' met een Han Solo t-shirt? You are not our guy! We zoeken iemand die kan schakelen tussen echte mensen.

2. Je bezit zakelijke nieuwsgierigheid én empathisch vermogen
Je wilt alles weten van verdienmodellen, groeicurves en productdetails. Je ware kracht zit echter in jouw kwaliteiten om je oprecht te verplaatsen in anderen. Om te schakelen tussen doelstellingen en menselijke gevoelens. Je zou een kei zijn op de klantenservice!

3. Je bent doordacht, niet impulsief of reactief
'It's a hell of a job!' Een Social Media Manager is niet altijd rozengeur en mannenschijn. Er is veel druk, vooral vanuit de interne organisatie. Vanwege de 'maagdelijkheid' van de discipline is er een hoop weerstand, zeker in economisch mindere tijden. Kun je het geduld bewaren en deze stress weerstaan? Je komt weer een stapje dichterbij.

4. Je denkt strategisch
En communiceert strategisch! Een effectieve Social Media Manager bepaalt doelen en probeert deze te meten. Nog belangrijker misschien, je kunt de strategie ook overbrengen aan collega's.

5. Je bent een teamplayer, geen diva
Er zijn veel 'f*cking awesome social media guru's' in social media. Velen daarvan zullen echter slechte Social Media Manager zijn. Een goede manager deelt succesen, maar geeft fouten ook openlijk toe. Voor diva's is geen plaats.

Dit zijn slechts enkele kwaliteiten die toebehoren aan een goede Social Media Manager. Weet jij er meer? Deel ze met ons.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief