Bloggen in 'je' of 'u'?

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
13-09-2010
Besloten om te gaan bloggen? Heel goed! Nu het volgende dilemma, in welke stijl ga je jouw blogposts schrijven? Even een nadenkertje. Voor mij was dit een gemakkelijke keuze. Ik blog vanuit Coopr en de jongens bloggen al een jaar lang met 'je'. Waarom? Omdat Coopr een jong, nieuw en energiek PR 2.0 bureau is. Maar wat als je namens een financiële instelling of telefoonmaatschappij wilt gaan communiceren via social media, kies je dan voor 'je' of voor 'u'? Welke afwegingen zijn er en wat bepaalt er dat je überhaupt afwegingen maakt?

Blog tips

Hier 4 tips en voorbeelden tussen een blog met 'u' en 'je':

1. Wie ben ik?

Voor wat voor een organisatie werk ik en wat voor werk voeren wij uit? Verkoop je consumentenartikelen of geef je advies over geldzaken? Verschillende vakgebieden waar verschillende taal bij hoort.

2. Wie is de lezer?

Natuurlijk wil je je lezer met respect benaderen, dat staat voorop. Is de lezer jong of oud? Past bij een ouder publiek meer 'u' of wil je gelijkheid in je online communicatie en hoort daar 'je' bij.



3. Wat is het doel?

Is het doel van je communicatie via Twitter of een blog om interactie te zoeken? Of om dieper in te gaan op de producten die je aanbiedt. Hoort daar informeel taalgebruik bij en spreek je mensen aan met 'je' of moet het formeel en wordt het 'u'.



4. Welk middel?

Dan is er nog een belangrijk verschil tussen middelen waarmee je communiceert. Communiceren via een informatiefolder is heel wat anders dan via Social Media.

Blogs met 'u'?


Jazeker, hier een voorbeeld van het opinieblog van NRC Handelsblad en hier van NRC next. Begrijp je waarom er een verschil is tussen NRC en NRC next? Opmerkelijk hé. De keuze kan een lastig onderwerp zijn. 'Je' of 'u'? Iets waar je goed over na moet denken voordat je gaat communiceren. Mijn tip: stel jezelf bovenstaande vragen en onthoudt dat je via social media vooral met echte mensen spreekt. Is het dan U?

Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw ideeën. Wat vind jij hier van? En hoe pak jij dit aan?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief