Buzz rondom $100.000 prijzengeld Youtube actie

Blog
Opinie
Jody Koehler
25-09-2009

Deze week is er wat online buzz opgedoken rondom een Youtube prijsvraag. Een veel besproken onderwerp in dit geroezemoes is het te winnen geldbedrag van $100.000. En dat is geen lullig bedrag toch? Maar wat eigenlijk voor de echte buzz zorgt, is het mysterie dat rondom deze actie hangt. Niemand weet namelijk precies wie de afzender nu is of om welk product het hier gaat. Er moet iets gedaan worden met een Youtube filmpje en het gaat om de lancering van iets nieuws, maar verder? Er is veel onduidelijk en daar kun je alleen maar over praten. Online bij voorkeur.

Youtube contest

Wat is nu precies de actie. Nieuwsgierigen kunnen zich voor de actie inschrijven via de website 'Eye On The $100,000.00 Youtube Contest'. Via deze website en een Twitteraccount ontvangen deelnemers vervolgens tips. Met deze informatie kunnen ze toewerken naar een Youtube filmpje van ongeveer 3 minuten. In dit filmpje moeten ze uitleggen wat ze zouden doen met $100,000. Maar, en daar zit het spel, in het filmpje moet ook het nieuwe merk of product een rol gaan spelen. En daar hebben ze dus een probleem. Je hebt namelijk geen flauw idee om welk merk of product het gaat! Je kunt, op basis van de hints en tips, wel alvast starten, maar inzending is pas echt mogelijk als het mysterie volledig is opgelost. Volg jij het nog? Het is een lastige, maar uiteindelijk wordt de winnaar wel vrij eenvoudig gekozen; het filmpje met de meeste stemmen wint.

Social media prijsvragen

Er zijn vaker creatieve acties of prijsvragen waarin social media een rol speelt. Zo schreef ik al eerder over Kodak en de zoektocht naar een productnaam. Ook deze actie vind ik op een aantal punten slim. Allereerst het geldbedrag. Dat is natuurlijk geen misselijke prijs en ontstijgt wel het niveau van een reischeque of goody bag. Het loont echt om mee te doen. Daarnaast het mysterie. Het opbouwen van de spanning rondom een nieuw product vind ik leuk gekozen. Er is veel interactie en de community gaat je volgen. Tenslotte, het inzetten en het stimuleren van de buzz via social media. Deelnemers moeten stemmen krijgen en worden opgeroepen hun social networks hiervoor in te zetten. Leuke elementen, kortom; een creatief concept. Er is echter een grote 'maar'. Mysterie is prima, maar te weinig informatie kan een actie ook nekken. Want op de vraag of dit nu echt is... ik weet het nog steeds niet. Mijn advies; 'Enter at your own risk!' En of je dat nu als buzz wilt.

To be continued

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief