Case: Communicatie in de zorg, hoe profileer je als ziekenhuis je kennis en kunde?

Blog
PR
Marlous Westra
05-02-2014


Mijn kind ligt in het ziekenhuis. Verschrikkelijk voelt het. Al is er niks levensbedreigend aan de hand. Het liefst wil je dat een gespecialiseerde kinderarts je direct te woord staat en gerust stelt. Met het kordaat stellen van de juiste diagnose en een behandelplan. Dat je direct het gevoel van vertrouwen hebt en zeker weet dat je op de juiste plek en bij de juiste mensen zit.

Geen reclame
In Nederland maken ziekenhuizen geen reclame. Ze communiceren niet actief waarin zij voorop lopen. Hoe kies je dan een ziekenhuis dat past bij je zorgvraag? Voor je zieke kind is alleen het beste goed genoeg. Toch ga je automatisch naar het ziekenhuis dat het dicht bij je in de buurt is. Ik althans. Artsen zijn toch overal kundig denk je dan..

AD Ziekenhuis Top 100
Na 5 dagen wachten zonder een concreet advies en überhaupt een gesprek met een arts ga je toch bij jezelf te rade. Had ik beter naar het AMC kunnen gaan? Zitten daar betere kinderartsen? Het enige wat je een beetje makkelijk kan vinden over de kwaliteit en kunde van ziekenhuizen is de AD Ziekenhuis Top 100. En hoeveel waarde mag je daaraan toekennen? In 'mijn' ziekenhuis hangt nog steeds een bordje met 'nummer 1 in de AD Ziekenhuis Top 100'.. Maar dat is zeker niet van dit jaar. Ziekenhuizen zetten wel steeds vaker social media in om te communiceren over hun kennis en kunde. Toch wordt je daar ook niet heel veel wijzer van.

Een stukje aangenamer
Gelukkig doet m'n kleine man het goed in het ziekenhuis. Hij entertaint andere zieke kindjes en de verpleegsters zijn echt geweldig. En dat is toch ook wel heel belangrijk, dat het voor zieke kindjes wat leuker wordt gemaakt. En dat is nou precies de case die ik deze week tegen jullie aan wil houden. Het is een case uit Brazilië van het A.C.Camargo Cancer Center.

Dit ziekenhuis probeert de opname en behandeling voor kleine kankerpatiëntjes een stuk aangenamer te maken. En ze probeert om uit te leggen waarom de behandeling gedaan moet worden en wat het precies voor effect heeft. In samenwerking met Warner Bros worden er superhelden bijgehaald, magische powershakes ontwikkeld en worden er zelfs stripboeken gemaakt waarin de superhelden een soortgelijk traject doormaken. Kijk zelf maar.

Meer openheid
Gelukkig is m'n mannetje niet zo ziek. Maar dit is toch geweldig om te zien, dat er zoveel zorg en persoonlijke aandacht uitgaat naar die zieke kinderen. Het zou mooi zijn als er ook in Nederland meer openheid in de zorg komt. Als je dan toch kan kiezen waar je heen gaat, dan maakt een filmpje als dit de keuze tussen ziekenhuizen een stuk makkelijker.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief