Case: De meest knuffelbare tweep. Meet BG, official Social Media Spokesanimal

Blog
PR
Marlous Westra
04-03-2014
Alleen mensen kunnen twitteren. Toch? "Maar hoe vallen we dan op tussen al die andere tweeps?", moet de dierentuin van Johannesburg in Zuid-Afrika gedacht hebben. De bezoekersaantallen liepen terug. Door te werken aan de online presence wilde de dierentuin een nieuwe doelgroep aantrekken.

Twitterende das
Door medewerkers van de dierentuin te laten twitteren zouden ze alleen gewoon één van de velen zijn. Maar wat zou er gebeuren als één van hun bewoners een kijkje in de keuken van de dierentuin zou geven? Dat valt wél direct op. Mits het dier wat zinnigs te melden heeft natuurlijk.

Na een kritische beoordeling van alle dieren op extroversie en aaibaarheid, bleek BG, de 'huis-das' van de dierentuin hét aangewezen dier te zijn om de rol van 'official Social Media spokesanimal' te vervullen.

Geloofwaardig account
Met een beetje hulp vanuit de IT hoek heeft de dierentuin het voor elkaar gekregen om geloofwaardige live tweets de wereld in te slingeren. Sensoren werden in het verblijf geïnstalleerd om de dagelijkse 'bezigheden' en locaties te registreren.

Wordt de aanwezigheid van de das op een bepaalde plek geregistreerd, dan activeert dit vervolgens een relevante selectie uit de vooraf klaargezette tweets die de belevingswereld van een das blootleggen. BG maakt zelfs 'selfies' doordat er verschillende camera's in het verblijf op de sensoren reageren.

Naast 'belangrijk' nieuws zoals 'wat eten we vandaag' en 'welk kattenkwaad zal ik vandaag eens uithalen' kon BG ook nieuws en evenementen van de dierentuin zelf onder de aandacht brengen.

Meer bezoekers
Dit project is gestart in juni 2013 en binnen een paar dagen had BG al 3000 volgers. Afgelopen maand is het aantal volgers door de 10.000 grens geschoten. Maar het allerbelangrijkste? Het behalen van hun oorspronkelijke doel. Meer bezoekers. Dat is gelukt. In 2013 steeg het aantal bezoekers met 4,5% en is de Jo'burg Zoo verkozen tot beste toeristenattractie van het afgelopen jaar. En BG? Die blijft gewoon lekker doortwitteren.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief