Case: Laat jij een kind in de kou staan?

Blog
PR
Shelly Delwel
25-02-2014
Stel je voor het is -10 en het sneeuwt buiten. De straten liggen vol sneeuw en er is bijna geen doorkomen aan, maar je moet toch naar buiten. Dan maar een dikke jas, handschoenen, muts en thermo ondergoed aan. Je komt aan bij het bushokje en daar staat een jongen zonder jas te verkleumen van de kou. Zou jij jouw jas aan hem afstaan? Ik ben zelf een extreme koukleum, maar toch denk ik dat ik mijn jas wel even uit zou doen. Jij ook?

In Oslo namen ze de proef op de som. Zij zette een jonge acteur zonder jas in een bushokje in het koude Noorwegen en wachtten af. Ze filmden de reacties van de omstanders via een verborgen camera. Zie video:

SOS kinderdorpen campagne
De video maakt deel uit van een campagne SOS kinderdorpen. De makers wilden zo de situatie van kinderen in Syrië op kaart zetten en geld inzamelen voor hen. De situatie voor kinderen in Syrië is namelijk hard. Het is koud en veel kinderen hebben geen dak boven hun hoofd en geen geld om een jas te kopen. Met elke donatie van 90 kronen (10,86 euro) kunnen zij een jas voor een kind kopen. Wat ik knap vind aan deze campagne is dat ze het goede doel zo concreet mogelijk hebben gemaakt. Want wie zou er geen medelijden hebben met dit jongetje? De video raakt mij doordat zij het onderwerp heel 'dichtbij' hebben gemaakt en de situatie naar ons dagelijks leven hebben vertaald. Vaak staan de problemen waarvoor goede doelen strijden wat verder van je bed.

Transparant over resultaat
Ook is het soms lastig om echt inzicht te krijgen wat er precies met jouw donatie gebeurt. Jouw geld draagt vaak bij aan een groter geheel, waardoor mensen niet doneren. Hier hebben zij goed op ingespeeld door real time de donaties van de consumenten weer te geven op de website. Zo kun je zien hoeveel geld er is opgehaald. Daarbij doneer je ook echt een jas, waardoor je weet dat je één kind hebt geholpen. Het zou nog sterker zijn als ze op de teller op de website zouden weergeven hoeveel jassen ze hebben opgebracht om het nog concreter te maken.

25.450 kinderen voorzien van jas
De video wordt veelvuldig gedeeld via social media en is ook goed opgepakt door diverse internationale media zoals CNN. Met als resultaat dat de video al bijna 12 miljoen keer bekeken is! Daarbij heeft SOS kinderdorpen al 2.290.500 Noorse kronen opgehaald, waardoor 24.450 kinderen er een stuk warmer bij zullen zitten deze dagen. Het zou mooi zijn als ze de foto's van het uitdelen van de jassen ook nog online zouden delen met hun volgers, zodat donateurs kunnen zien waar zij aan bij hebben gedragen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief