Case: vrouwen worden niet gelukkig van chocolade

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
14-03-2013


'Hoezo niet? Natuurlijk worden wij vrouwenvolk wel gelukkig van chocolade', was het eerste wat ik dacht toen ik deze tekst las op de abri. Sylvana Simons (ondergedompeld in chocolade) keek me vanaf dezelfde abri indringend aan, dus ik voelde me ergens gedwongen haar toch serieus te nemen. Dan zie ik het logo van Oxfam staan als afzender van de boodschap. Blijkbaar zit er een luchtje aan mijn-zo-geliefde chocoladereep. De vraag is welke.

Chocolade: daar zit een luchtje aan
Met de opvallende campagne vraagt Oxfam aandacht voor de werkwijze van de grootste en meest invloedrijke voedselbedrijven (de zgn. 'big ten'). Ze hebben uitgebreid onderzoek gedaan bij Oxfam en daaruit is gebleken dat er van alles mis is met de werkwijze van de grote jongens. Met deze campagne wordt dan ook aandacht gevraagd voor de manier waarop de chocolade geproduceerd wordt. Want daar zit - zo blijkt uit onderzoek -  nogal een schaduwkant aan.

Campagne
De choco-campagne heeft de naam 'Behind the Brands' waarmee Oxfam, zoals de naam al doet vermoeden, de werkwijze van de grote chocoladefabrikanten Nestle, Mars en Mondelez onder de loep neemt.'Laten we er met z'n allen voor zorgen dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Zodat de vrouwen en hun gezinnen aan de armoede kunnen ontsnappen. En iedereen weer gelukkig wordt van chocolade!'Een duidelijke boodschap.

Doel van de campagne
Chocolade liefhebbend Nederland de petitie 40.000 keer laten tekenen. De actiewebsite staat live vanaf Nationale Vrouwendag (8 maart) en is nu al bijna 35.000 keer getekend. Met de 'handtekeningen'  hoopt Oxfam dat de organisaties meer onderzoek gaan doen naar hoe de vrouwen worden behandeld, dat ze beter gaan luisteren naar hun ervaringen en hopen ze dat de huidige werkwijze gaat veranderen door de rechten van de vrouwen te beschermen. Een goed doel, waar ik alleen maar achter kan gaan staan.

Juiste content?
Om het verhaal treffend neer te zetten en de nieuwsgierigheid van de consument te trekken, duikt overal in de stad het opvallende billboard van Simons op. Maar de fotoreeks is groter. Fotograaf Carli Hermes maakte een prachtige fotoserie van bekende Nederlanders met als  motto: 'van chocolade worden vrouwen niet gelukkig'

Daarnaast is er een reclamefilmpje gemaakt en laat Oxfam de kijker meekijken achter de schermen ('the making of'). An sich een goede zet in deze campagne om de transparantie en werkwijze van het eigen bedrijf te tonen. Al krijg ik niet de indruk dat Simons nou echt betrokken is bij de barmhartige situatie van de vrouwen in de cacao-industrie. Dus of dit nou de beste keuze is geweest...Oordeel zelf.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief