Challenger Brands: Team Lead Marketing Robin Doezie over TravelBird

Reiswebsite TravelBird is in 2010 in Nederland gestart en is ondertussen actief in 12 landen met 600 werknemers. Het bedrijf biedt een online overzicht van verschillende vakanties en uitjes. Dagelijks maken ruim 19.000 vakantiegangers gebruik van het reisaanbod via TravelBird. De komende jaren wil het bedrijf  de groei nog harder doorzetten. Deze week spreken wij Robin Doezie, Team Lead Marketing bij Travelbird, over het bedrijf en zijn loopbaan.

  1.    Wat is jullie huidige marktaandeel en wat zijn jullie plannen als merk voor TravelBird?
    Het is lastig om ons tot één markt te rekenen. Wij behoren in ieder geval tot de Emerce Travel Top 30  en daarmee tot de snelste groeiers in de markt. Ons uitgangspunt als merk is het inspireren van mensen. Wij willen hen dagelijks verrassen met zes wisselende bestemmingen. Daarmee bedienen wij de latente markt. Een groot deel van de markt zoekt naar iets nieuws en weet niet precies waar ze hun zoektocht moeten beginnen. Wij willen de reiziger op plekken op de wereld brengen waar zij zelf nog niet aan hadden gedacht. Voor ons telt gemak en eenvoud bij het boeken, alsmede de ervaring van de reis als hoogste prioriteit. Bij ons vind je niet alleen een standaard vlucht + hotelpakket, maar wij verrijken onze deals met bijvoorbeeld een fles wijn op de kamer, of de mogelijkheid om bij de bootverhuurder naast het hotel een schitterende boottocht te maken. Zo bieden wij unieke, inspirerende kwaliteit deals in combinatie met een zorgeloze ervaring.
  1.    Wij zien jullie als een challenger brand, hoe zie jij dat zelf en wie daag je precies uit?
    Ik denk dat wij inderdaad een challenger zijn, omdat wij de gevestigde reiswereld opschudden met onze marktbenadering en manier van marketing. Ik vind het lastig om  één merk te noemen dat wij uitdagen, aangezien wij in elke categorie op een manier concurreren met anderen. Onze focus ligt in ieder geval op de online markt. Zo zijn wij ons momenteel aan het richten op het personaliseren van aanbiedingen. Marketing technisch willen wij zo relevant mogelijk zijn, en door het personaliseren van het aanbod, maken we daar grote stappen in. Waar je voorheen de nieuwsbrief van ons ontving die de rest van ons bestand ook kreeg, stemmen wij deze nu af op jouw interesses. Hierdoor worden de uitingen relevanter, maar is het vinden van jouw ideale reis een stuk eenvoudiger.
  1.    Tegen welke obstakels zijn jullie aangelopen bij het uitdagen van de markt?
    Relevant zijn klinkt wellicht vanzelfsprekend en gemakkelijk te bewerkstellingen, maar het blijkt soms een uitdaging te zijn om alle ontwikkelingen goed op elkaar af te stemmen. Vorig jaar deze tijd was onze zoekfunctie nog niet optimaal. Categoriepagina’s waren niet overzichtelijk en was het lastig deze actueel te houden. De search engine is nu aanzienlijk verbeterd en wij hebben de app en website (mobiel) gelijk getrokken met de mobiele website. Je kunt gemakkelijk bladeren door de content. Zo hadden wij voorheen aanbiedingen voor Barcelona en nu een vaste ‘Barcelona’ pagina, waarin men een overzicht kan vinden met wat er te doen is. Vanaf hier is het weer eenvoudig te browsen naar andere mooie steden, maar bijvoorbeeld ook naar ons verre reizen aanbod. Dit houden wij actueel.  
  1.    Met welke campagne hebben jullie het verschil in de markt gemaakt? (welke slimme tactieken hebben jullie gebruikt om dit zo ver mogelijk te brengen)
    Een leuk voorbeeld is misschien dat wij afgelopen jaar zagen dat in Duitsland consumenten zochten op bestemmingen, waarbij zij hun huisdier mee mochten nemen. Vervolgens hebben wij de categorie ”Urlaub mit Hund” toegevoegd en dit hebben wij ook in Nederland doorgevoerd. Zo hebben wij door te luisteren naar de vragen van klanten ingespeeld op hun behoeften. En met een relatief simpele aanpassing ons aanbod kunnen aanpassen. Zo kun je met weinig werk het verschil maken.
  1.    Noem één fout die je hebt gemaakt bij TravelBird die je bij een corporate bedrijf niet had mogen maken, maar waar je wel verder mee bent gekomen?
    Ik denk dat ik dagelijks fouten maak en dat is hier gelukkig niet erg. Op je eerste werkdag word je als nieuwe birdie welkom geheten door de CEO zelf. Hij vertelt je dan ook meteen dat fouten maken mag en dat het vooral belangrijk is dat je ervan leert en beter wordt. Dat is volgens mij de beste manier om vooruit te komen. Fouten maken, leren, verbeteren en verdergaan.
  1.    Welke kansen krijg je binnen TravelBird om te groeien?
    Je krijgt hier heel veel kansen en mogelijkheden. Je moet het vooral zelf doen. Dat betekent niet dat je aan je lot wordt overgelaten, maar je moet wel zelf je kansen grijpen. Alle (nieuwe) functies en posities worden intern opengesteld voor sollicitaties en het is de bedoeling dat je naar jouw gewenste rol toe kunt groeien. Het is mogelijk om door te groeien in je huidige rol, maar ook juist om  horizontaal te groeien en jouw kennis te verbreden met een stap opzij. Zo kun je tijdens je werk hier bepaalde posities spotten waar je van te voren misschien nooit aan had gedacht. Wij hebben een hele open cultuur en je leert veel tijdens je werk, ook van andere afdelingen. Je moet de kansen zelf spotten, maar ze zijn er volop!

Robin bedankt voor jouw antwoorden en heel veel succes en plezier bij TravelBird!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!