Contentmarketing voor saaie producten

In veel workshops en new business meetings valt het wel weer. “Wij zijn geen Starbucks, geen Adidas of Apple”. Wie zit er te wachten op verhalen over ons?  Hoe zorgen wij ervoor dat we toch opvallen en ons verhaal kunnen vertellen? Brian Solis zei het al: ,, Relevantie geeft Resonantie”. In deze post een aantal voorbeelden van producten en diensten die ogenschijnlijk niet uitnodigen tot creatieve contentstrategieën. Zij bewijzen dat het wel degelijk kan.

Wat moet je met maandverband?
Dat was de vraag die bij Procter & Gamble voorlag voor hun Alldays/Always producten. Een communitysite over maandverband is inderdaad niet zo interessant. Bij P&G dachten zij breder en creatiever: “Laten we ons richten op het leven van een meisje van 13”.  Ongesteld worden en het lichaam dat verandert is heel belangrijk voor meisjes van 13. Daarnaast hebben zij nog allerlei andere dingen die in hun leven spelen. Daarvoor het platform “Being Girl”. Inmiddels is dat platform internationaal uitgerold en kent het ook een Nederlandstalige versie.


Personal Finance: Meestal gortdroog, toch?
Mint.com is een beetje te vergelijken met het (overigens geweldige) Nederlandse Yunoo. Een systeem dat laat zien wat je met je geld doet, hoe je zou kunnen besparen etc. Voor veel mensen vormen financiën weliswaar een zeer belangrijk maar toch ook een wat saai en stoffig onderwerp. Mint heeft dat goed begrepen door een zeer levendig blog te maken over Personal Finance. Zij hebben een grote kapstok gevonden waarmee ze eindeloos verhalen kunnen blijven vertellen.


Led Lampjes..WTF, OMG, Led Lampjes?
Stel, je bent dit: Cree is a market-leading innovator of lighting-class LEDs, LED lighting, and semiconductor solutions for wireless and power applications. Dan oog je toch op z’n minst minder sexy dan Sony, Philips, Panasonic of Samsung. Maar Cree dacht daar anders over. Laten we een LED-revolutie ontketenen. Want LED licht is mooier, energiezuiniger en noem maar op. Ze riepen daarvoor een speciaal platform:  Cree Led Revolution in het leven met een bijbehorend blog. Ze laten heel echte toepassingen in het alledaagse leven zien van die technologie. Erg slim. Natuurlijk heeft het nog altijd een commercieel randje, maar voor mij is het geloofwaardiger en doet het meer voor me dan een zooitje productsheets.

Al deze initiatieven hebben één ding gemeen: De mensen die deze initiatieven bedacht hebben snappen de wereld van hun klanten. Ze geven inzicht in de échte toepassingen van hun producten. Ze geven er blijk van dat ze de problemen waar hun klanten mee zitten begrijpen. Ken jij nog meer van dit soort initatieven? Ik hoor ze graag, dan voeg ik ze toe of besteed ik er aandacht aan in een vervolgpost.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!