Cursus: Hoe jaag ik mijn lezers weg van mijn blog

Blog
Opinie
Jos Govaart
24-11-2009
Ik zou natuurlijk een blogpost kunnen schrijven over hoe je een goed corporate blog maakt. Maar misschien werkt het nog wel beter als ik opschrijf hoe het in ieder geval niet moet. Ik hoop dat de creativiteit vanzelf ontstaat over hoe het wel moet. Hieronder kun je een aantal prima ideeën vinden over hoe je er zeker van bent dat je blog geen lezers zal krijgen en je de reputatie van jezelf of je organisatie met aangrenzende zekerheid te grabbel zult gooien.

Ik vertelde zojuist op Twitter dat ik aan de ze blogpost aan het schrijven was. Deze blogpost is dan ook voor een deel met hulp van mijn volgers op Twitter tot stand gekomen. Ik zal vermelden wie de geestelijk vader of moeder is geweest, bij de argumentatie heb ik mijn eigen fantasie gebruikt, dus val mijn crowd svp niet aan!
  • Veel over jezelf praten.
    Klets elke blogpost weer over je nieuwe producten en geweldige dienstverlening, hoe goed je bent en waarom je lezers je absoluut zouden moeten inhuren of je producten moeten kopen. Boring!
  • Concurrenten afzeiken.
    Al die Markteers en SEO-mensen. Ze snappen echt he-le-maal niets van Social Media. Dit is het domein van PR-mensen hoor. "Social!" Dat heeft met mensen en relaties te maken, alleen PR mensen van onder de 35 snappen dat. Puh!
  • Knippen en plakken.
    Zoek via Google welke artikelen goed zijn voor de Google Pagerank van je website en knip en plak ze zonder enige bronvermelding of het toevoegen van eigen inzichten. Succes verzekerd!
  • Wees onleesbaar
    Mensen die veel tijd doorbrengen op Internet hebben hartstikke veel tijd om lange , slecht geschreven en onleesbare stukken te lezen. Gebruik het liefst een lichte letter op een lichte achtergrond. Een lettertype met schreef en zorg ook voor een horizontale scrollbalk. Vergeet ook niet om een aantal spelfouten te maken, doet het ook altijd goed voor het leesgenot van je lezers.
  • Je product aanprijzen
    Het is natuurlijk hartstikke leuk dat je allerlei verhalen aan het vertellen bent op je blog die waardevol zijn voor je bezoekers, maar je moet natuurlijk ook even denken aan de centen! Zorg in je lopende tekst wel voor een paar sneaky geplaatste linkjes die uitkomen op landingspages naar een aantal van je beste producten.
  • Alles doortikken via social bookmarks
    Je hebt die kekke knopjes natuurlijk niet voor niets op je blog zitten. Klik ze bij elk artikel aan. En plaats ze zonder blikken of blozen door naar alle sociale netwerken die je kent. Hoe meer volume, hoe beter.
  • Alles schrijven zonder onderbouwing
    Alles opschrijven vanuit onderbuikgevoel is ook altijd een recept voor winst. Lekker beweren dat Hyves dood is, iedereen massaal migreert naar Facebook en tevens beweren dat Twitter een hype is dat een halfjaartje plezier heeft opgeleverd maar nu toch wel op sterven na dood is. (door @timvl)
  • Herhaal punt 1!
    Je moet natuurlijk niet vergeten nog even te vertellen hoe goed je zelf bent. Bouw dat nou eens consequent in! (door @jwalphenaar)
  • Roepen dat anderen vinden dat je een autoriteit bent
    Ha! Jij bent slim! Je gaat niet meer over jezelf roepen dat je een autoriteit bent, maarja, anderen zeggen dat nu eenmaal. En als anderen het zeggen, dan ben jij zelf bescheiden! Geslepen hoor! (door @Agaatt)
  • Klagen dat je bezoekers kwijtraakt
    Het is echt schandalig. Heb je de 9 tips die hierboven staan zó goed opgevolgd, en nu gaan je bezoekers weg! Ik zou er wat van zeggen! (door @Agaatt)
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief