De eerste kus met een vreemde gaat viral

Blog
PR
Paulien Viola
17-03-2014
Zoals elke ochtend checkte ik social media. Meerdere malen kwam ik hetzelfde filmpje 'FIRST KISS' tegen. Bij de derde keer gaf ik toe aan mijn nieuwsgierigheid en opende het filmpje. De volgende drie en halve minuut keek ik naar een film over twintig mensen die totaal vreemd voor elkaar waren. Door maker van de film Tatia Pilieva werd gevraagd of de tien koppels elkaar wilde zoenen. Wacht...Wat? Ja, die twintig mensen moeten een vreemde zoenen. Na heel wat ongemakkelijkheid en vragen of alles echt gefilmd wordt, delen de koppels hun eerste kus met elkaar. Een paar seconden keek ik met spanning toe, maar uiteindelijk vond ik het een prachtig en romantisch beeld.

Waarom dit filmpje zo boeiend is? Puur omdat je wilt weten hoe het afloopt. Je vraagt je af of ze elkaar zullen zoenen en hoe de reactie achteraf is. Binnen no time ging dit filmpje viral. In één dag is het filmpje 8,5 miljoen keer bekeken op YouTube en ontploft op social media.

Uiteindelijk bleek dit filmpje een reclamestunt te zijn van het kledingmerk Wren. Het was geen kunstproject, maar gewoon een reclame van de nieuwe herfstcollectie. Alles in het filmpje is gespeeld. De tien zoenende koppels zijn allemaal acteurs, musici en modellen. Uiteraard dragen zij de nieuwe collectie van Wren.

Ik moet toegeven: ik vond het jammer dat het niet een passionele liefdesfilm was. Aan de andere kant: wat een briljant en succesvol voorbeeld van viral marketing. De reclame heeft online een enorm publiek bereikt doordat het massaal gedeeld is. Vervolgens verschijnt het verhaal van de film ook in verschillende offline media. De succesvolle reclame lijkt niet op een reclame en heeft een positieve insteek. Een succes voor de verkoop? Ik weet het niet, maar dit is nu wel een merk wat in mijn hoofd blijft hangen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief