De groei is uit online en social media. Paniek? Nee!

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
12-05-2011

Na jarenlange explosieve groei van internet en social media, is er over 2010 geen stijging meer te zien in het aantal gebruikers in Nederland. Is dit een voorbode van het eind van social media, het eind van het internet? Blijkt het dan toch (weer) een luchtbel te zijn? Nee. Menigeen wordt gedreven door de gedachte dat enkel groei positief is. Als een plant niet snel groeit, is er iets mis. Maar het tegendeel is waar. Een boom die langzaam volwassen wordt of waarvan de groei afzwakt na een flinke groeispurt, wordt sterk. Sterker dan zijn soortgenoten die snel ontwikkelt. De stabilisatie in groeicijfers is op dit moment het beste voor de ontwikkeling van het internet. Dit betekent namelijk tijd voor kwaliteit.

Van de websites die op dit moment in de lucht zijn, is een groot deel al lang toe aan vernieuwing en verbetering. Niet alleen visueel, maar juist aan de achterkant. Techniek die al lang niet meer voldoet aan de huidige, en toekomstige, vereisten. Websites zijn zo log als wat, de implementatie met social media is niet te maken en de site is totaal niet toegankelijk via de mobiel. Terwijl hier op dit moment juist de ontwikkeling zichtbaar is. Stagnatie in groei biedt dus kansen om dit op orde te brengen. Daarbij geeft het rust om na te denken over de integratie van sociale toepassingen in de website. Niet enkel een linkje plaatsen naar een Hyvesprofiel, maar reactie mogelijkheden inbouwen of een eigen community neerzetten. Aanpassingen die bijdragen aan een samensmelting van de verschillende middelen.

De combinatie telt

Wie een puzzel maakt, vindt het heel normaal dat alle stukjes naadloos op elkaar aansluiten, maar in een mediacampagne ontbreekt nogal eens een puzzelstukje. Iedereen die logisch nadenkt weet dat een goede combinatie van middelen een campagne enorm kan versterken en helpt een boodschap over de bühne te krijgen. Toch blijkt dit in de praktijk lang niet altijd het geval. Wie een campagne opzet, denkt er niet aan om vanaf het begin PR mee te nemen. Op het laatste moment wordt het er aan de haren bijgesleept om toch nog iets te betekenen, terwijl het dan niet meer goed geïntegreerd kan worden. Dit terwijl social media en internet ook in ons vak een belangrijke rol hebben ingenomen. Denk aan de verbreding van het medialandschap en de tools waarmee langdurige relaties aangegaan kunnen worden.

Bezinning

Dat er geen groei zichtbaar is, betekent niet dat er geen ontwikkeling is. Er gebeurt van alles, mobile is enorm in ontwikkeling en er zijn verschuivingen zichtbaar in social media gebruik. De stagnatie in groei geeft de mogelijkheid om een relativatie moment in te bouwen. Waar zijn we mee bezig? Werkt dit en is deze strategie wel toekomst bestendig? Sluiten marketing, social media, mobile en PR op elkaar aan? Zijn het allemaal losse eindjes, of zijn het middelen die samen optrekken vanuit een duidelijke contentstrategie?  Niet in een groeispurt omhoog schieten, maar aan de kluit werken.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief