De laatste trend in PR land: media catching

Blog
Opinie
Jody Koehler
14-06-2011


Kijk jij soms ook wel eens met verwondering naar de reacties op LinkedIn? Je weet wel, die reacties onder een oproep van een PR of communicatie collega in de categorie 'spreker gezocht', 'tijdelijke klus' of 'dringend advies nodig'.  Vervolgens zie je de één na de ander er bovenop duiken en bevlekt naar zichzelf wijzen. Ik heb daar toch zo'n moeite mee. Prima om iemand aan te bevelen, maar jezelf... pfff. Het zegt mij dat social media een bepaalde massa heeft bereikt en dat heeft overduidelijk twee kanten. In die zin hebben sommige kanalen gaandeweg ook ergens wel iets puurs verloren, vind ik. Nu las ik laatst een blogpost over een ontwikkeling in PR land en daar verwacht ik een soortgelijk gedrag . Het heet 'media catching', een interessante ontwikkeling om te volgen.

Media catching
Op de blog van het Belgische PR bureau Finn las ik een interessant artikel over deze nieuwe trend: media catching. De uitleg die zij geven aan dit fenomeen is simpel. Onder media catching verstaan zij; 'de balletjes opvangen die door journalisten op zoek naar bronnen in de lucht worden gegooid.' Via bijvoorbeeld kanalen als Twitter, LinkedIn of Nederlandse initiatieven als persvraag.nl. Laatstgenoemde is vergelijkbaar met het in de V.S. populaire Help a Reporter Out (HARO). Moest je voorheen als journalist nog in je eigen balboekje op zoek gaan naar die ene expert, nu kan een tweet of oproep afdoende zijn. Althans.. als de kwaliteit op niveau blijft en niet elke idioot ieder verzoek bespamt.

Tips
In het, in overigens prachtig Vlaams geschreven, artikel van PR bureau Finn wordt door Kristien Vermoesen een aantal tips gegeven over media catching. Ik deel ze in z'n volledigheid en voor het gemak hieronder met je (full disclosure: alle credits dus aan Kristien!):

1. Reageer bliksemsnelVele media-opportuniteiten gaan verloren door te traag te reageren. Deadlines zijn kort! Als een journalist om 15 u een vraag stelt, hoopt hij wellicht om voor 17 u iemand te kunnen interviewen. Als zich een interessante mogelijkheid voordoet, contacteer dan onmiddellijk de betrokkene in je bedrijf die kan helpen.

2. Reageer alleen als je écht kan helpenJe kan jezelf en de journalist veel tijd besparen door alleen te reageren als je ervaringen en expertise relevant zijn. Dat is niét: bijna, ongeveer relevant.

3. Spam nietJournalisten zijn in de regel drukbezet. Ze hebben geen tijd om op elke mail uitvoerig te antwoorden. Als je mailt, of twittert of belt: ga ervan uit dat ze je mail of twitterbericht hebben gezien. Het heeft geen zin om hen de uren of dagen nadat je hebt gemaild nog te stalken met de vraag: 'Hebt u mijn mail gekregen?' Het antwoord is wellicht: 'Ja, maar uw voorstel interesseert ons niet genoeg om te reageren.'

4. Neem afwijzing niet persoonlijkHet kan zijn dat je verhaal relevant is, maar dat andere verhalen een extra dimensie hebben. Journalisten zoeken vaak verschillende profielen voor hun getuigenissen: jong, oud, man, vrouw, enz.

5. Verwacht of vraag geen wederdiensten van de journalistDe beloning voor het helpen van een journalist bestaat erin dat je (misschien) enige media-exposure krijgt. That's it. Vraag dus geen wederdienst ('een gratis jaarabonnement op Trends'), of verwacht geen handgeschreven bedankbriefje op geparfumeerd papier de volgende dag. Als zijn of haar artikel is ingeleverd, is de journalist alweer aan iets anders bezig.

Doe er je voordeel mee, maar asjeblieft, gedrag je! En oh ja, schrijf je direct even in voor de PR nieuwsbrief van Finn (links bovenaan pagina!). Kleine moeite en het levert je waardevolle PR artikelen en tips op!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief