De PR 2.0 (R)evolutie begint van onderen

Blog
Opinie
Jos Govaart
16-02-2010
De laatste maanden tekent zich online een leuk beeld af. Bij grote merken die nog geen duidelijke online strategie hebben zie je steeds vaker dat relatief jonge mensen die nog laag in de hiërarchie staan de online vloer pakken. Ze experimenteren op  kleine schaal  via verschillende sociale media.  Ze kunnen op de pr afdeling werken, bij marketing of bij business development.  Zij zijn de social media heroes van organisaties waar je vaak jaren nodig hebt om het lef op te brengen om bij te topmensen binnen te stappen. Wie kleine succesjes boekt kan wel eens bezoek uit de boardroom verwachten. "Leg eens uit, die sociale media, ik dacht dat het allemaal een hype was die zou overwaaien? "

In de titel van mijn blogpost zie je dat ik twijfel over een term. Hebben we nu te maken met een evolutie of met een revolutie als we het hebben over PR 2.0? Ik ben daar nog niet helemaal over uit. Laat ik met de eerste beginnen. Het is een  evolutie omdat het vak van public relations continue verandert. Het vak gaat met zijn tijd mee. Is onder invloed van technologische en sociologische ontwikkelingen.  Maar het blijft pr. We zijn nog altijd bezig met relaties, beïnvloeden van beïnvloeders en nieuws.  Hoe we dat ook benaderen, en hoeveel vaardigheden we ook moeten ontwikkelen. Aan deze uitgangspunten verandert niets.

Tegelijkertijd merk ik dat ik me stevig kan ergeren aan mensen die stellen dat PR 2.0 niets meer is dan een modegril en dat het nog altijd alleen om een goede strategie en een briljant idee gaat. Van dat laatste zal ik niets ontkrachten. Toch denk ik dat er fundamenteel iets veranderd is. De tijd waarin de pr strategie in de boardroom bepaald werd en de junior uiteindelijk het laatste zetje mocht geven in de vorm van het versturen van een persbericht is zo langzamerhand toch wel verleden tijd aan het worden.  In onderstaand plaatje van Brian Solis wordt dit op een wat abstracte en technische manier weergegeven:Een beweging die we momenteel zien in de markt is dat er bij grote bedrijven veel afstudeerders en junioren "mogen spelen" met Social Media. Dit vind ik een hartstikke goede ontwikkeling. Zij zijn nu de digitale oren van grote merken.  Zij zijn in staat om de bedrijfstop wakker te schudden en het nut van social media aan te tonen. Maar laat ze niet zwemmen! Ineens worden deze enthousiastelingen bij alle onderwerpen gezien als dé online woordvoerders van jouw organisatie.  Achter hen moet in een versneld tempo visie en strategie ontwikkeld worden.   2010 wordt wat dat betreft een heel spannend jaar.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief