De PR-Klaagmuur: Annemieke Ruggenberg (Kidsweek & 7 days)

Blog
Opinie
Jos Govaart
07-02-2011
We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Annemieke Ruggenberg los gaan. Annemieke is redacteur bij Kidsweek en 7 days.

1.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Die is heel verschillend. Vaak merk ik dat alles wat met kinderen te maken heeft naar ons wordt gemaild. Dus ook berichten waar wij niets mee kunnen. Een voorbeeld van een persbericht dat ik deze week in mijn mailbox kreeg: 'Beados vanaf april ook in Nederland verkrijgbaar'. Als je verder leest zie je dat die 'beados' magische kraaltjes zijn, een rage onder Australische kinderen vanaf 4 jaar. Wij schrijven nooit op een commerciële manier over producten, omdat we een nieuwskrant zijn. Daarnaast is een rage voor kinderen vanaf 4 jaar vaak al te kinderachtig voor kinderen van 8 tot 12 jaar (doelgroep van Kidsweek).

2.    Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?Niet altijd zo positief

3.    Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?Wanneer er, nadat je zelf aangeeft dat het onderwerp niet interessant is, vol wordt gehouden dat dat het wél is. Of wanneer je aangeeft dat je niets met een onderwerp wilt doen en ze vervolgens een uur later hetzelfde aan een collega vragen (dit gebeurt).

4.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Een relevante kop. Het belangrijkste nieuws bovenaan, liefst in een paar zinnen zodat je niet het hele document door hoeft te spitten om te snappen waar het om gaat.

5.    Ben je bekend met een Social Media Newsroom? Zo ja, gebruik je het?Ik had er nog nooit over gehoord en heb het dus ook nog nooit gebruikt.

6.    Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?Geen idee, omdat ik nog nooit een Social Media Release heb ontvangen.

7.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Vaak niet. Het inschatten van wat interessant is voor de lezers van Kidsweek (8 tot 12 jaar) en 7Days (12 tot 18 jaar) blijkt lastig te zijn.  Daarnaast krijg ik vaak persberichten over speelgoed en kleding. Omdat we een nieuwskrant zijn schrijven we zo goed als nooit over producten.

8.    Hoe zie jij eigenlijk Social Media?Als middel om contacten te onderhouden, maar ook om nieuwe contacten op te doen. Twitter vind ik ook een handige plek om lastig te bereiken personen te benaderen en bepaald nieuws te volgen. Ook plaats ik er regelmatig een oproepje voor een artikel en houd ik mensen op de hoogte van wat ik doe of meemaak.9.    Maak je zelf gebruik van social Media?Ja, vooral van Twitter en Facebook.

10.    Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?Omdat ik daar nog nooit wat van gemerkt heb denk ik van niet.

11.    Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?Niet via mijn Facebookpagina, want dat vind ik privé. Maar via Twitter zou ik daar geen problemen mee hebben, mits het natuurlijk relevante informatie is.

12.    Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?Woorden waarvan ik denk 'dat bepaal ik zelf wel of dat het is'. Bijvoorbeeld 'supercool', 'hippe rage' of 'spectaculair'. En het woord 'kiddo's', maar dat is persoonlijk.

13.    Als je regelmatige waardeloze persberichten van een organisatie ontvangt, ben je dan geneigd de berichten voortaan te negeren?Ja, en dat gebeurt ook bij ons op de redactie

14.    Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?Het persoonlijke contact met journalisten.

15.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Zorg dat je de krant of het tijdschrift waar je je persbericht naartoe mailt ook echt kent. Maak het bericht persoonlijk, dus geen zinnen als "Wij zouden u bij deze willen verzoeken of u dit bericht zou willen meenemen in uw krantje." maar richt ze tot een persoon die je tenminste één keer gesproken hebt. Vraag desnoods de journalist om tips over wat er in het vervolg beter kan, of welke berichten wel interessant zijn.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief