De PR Klaagmuur: Ernst-Jan Pfauth (NRC Handelsblad)

Blog
Opinie
Jos Govaart
25-10-2010
Onze collega Marie Louise peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Ernst-Jan Pfauth, hoofd Internet NRC Handelsblad.

1.    Is pr de afgelopen jaren veranderd?Ja, door sociale media kunnen bedrijven nog beter een beleving rond hun merk creëren.

2.    Hoeveel persberichten krijg je per dag?Sinds die nieuwe wetgeving nog maar heel weinig: een stuk of 10.

3.    Wanneer besluit je een persbericht te lezen?Als ik de pr-medewerker of bedrijf hoog heb zitten, of als de kop buitengewoon interessant is.

4.    Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?E-mail me liever. Dan kunnen we daarna altijd nog bellen.

5.    Wanneer ga je in op een persuitnodiging?Als ik er ook gewoon als bezoeker heen zou willen gaan

6.    Word je wel eens omgekocht of verleid met gratis spullen?Ik krijg veel opgestuurd, maar neem geen waardevolle spullen aan, want dat zou in strijd zijn met het NRC-redactiestatuut. Maar de deodorant- en shampootester staan wel in m'n badkamer. Toen ik nog zelfstandig blogger was, nam ik wel eens deel aan persreisjes. Gratis vakantie, vond ik.

7.    Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?Ik ben nog nooit op de gebiedende wijs in een persbericht in gegaan.

8.    Rectificeer jij wel eens?Als ik fout zat, altijd.

9.    Wat is belangrijker; een lekkere kop of een kloppend bericht?Een kloppend bericht, en de combinatie is geweldig.

10.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Niet, als blogger vind ik nieuwe dingen via Twitter, blogs en Facebook.

11.    Bij welke soort koppen van een persbericht haak je meteen af?Als deze in kapitalen is getikt.

12.    Wat is het meest hilarische dat een pr-bureau ooit heeft gedaan?Diesel stuurde eens een opblaasbare dildo. De reden is me nooit duidelijk geworden.

13.    Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?Als ze zich niet van tevoren afvragen: wat hebben zijn lezers hier aan?

14.    Ben je eerder geneigd een onderwerp te behandelen als je daarvoor (test)producten krijgt toegestuurd?Nee, maar je trekt er wel de aandacht mee.

15.    Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?Op persoonlijke wijze, met alleen heel relevant nieuws waar lezers iets aan hebben. Zonder dwingende toon.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief