De PR-Klaagmuur: Hella Hueck (RTL Nieuws)

Blog
Opinie
Jody Koehler
21-06-2010

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Hella Hueck, verslaggever RTL Nieuws, RTLZ en presentatrice Op en Top NL.

1. Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?
Ze zijn een noodzakelijk kwaad.....

2. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Doordrammen dat je echt iets héél bijzonders hebt terwijl je zelf heel goed weet dat je een prutsboodschap hebt.

3. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Ik grasduin even in onze persberichtenbak. Oordeel zelf, zou jij hier meteen breaking news van maken?
- Maastoren: Deloitte en AKD zichtbaar op grote hoogte
- Verlaagbaar fietszadel en ‘groen’ spel beste uitvinding van 2010
- Vervuilde rozen aangetroffen onder FFP keurmerk

4. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is?
Je krijgt soms de meest rare persberichten binnen. RTL Z kan helemaal niets met: “F-Secure initieert innovatief cloud-softwareprogramma”. Grotere pr-bureau's waar je wat vaker mee werkt snappen wel waar ze mee aan kunnen komen en wat niet.

5. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
Heel doorzichtig, maar dat weerhoudt ons er niet van er soms toch wat mee te doen. ING heeft nu het ene na het andere onderzoek over het WK en wat dat economisch betekent. Soms denken we: "Vooruit met de geit, we trekken het wat breder en we doen er wat mee." Dus het werkt wel die berichten.

6. Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?
Veel kadootjes en snoepreisjes naar exotische bestemmingen natuurlijk, daar doen we het allemaal voor . Ik wil professioneel benaderd worden. Ik snap dat je wat wil slijten, maar is het écht wel wat voor ons en waarom dan?

7. Zonder pr-mensen geen interviews met business leaders; eens?
Nou, nou, nou... we hebben zelf ook een netwerk, hoor. Maar ze zijn vaak een belangrijke schakel: eens.

8. Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?
Dag mevrouw Huuèk ( je spreekt mijn achternaam uit als Huuk). Dat begint dan al niet lekker.

9. Welke branche scoort het hoogst in de categorie 'waardeloze pr'? Waarom?
Pfff, dat weet ik niet goed. IT/Automatisering denk ik. Dat komt vaak niet boven een productintroductie ( zie hierboven). 

10. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Daar heb ik slecht zich op. Dus dan doen ze het misschien wel effectief: op het moment dat je door hebt dat er een pr-bureau achter zit, wil je er natuurlijk niets meer mee te maken hebben.

11. Hoe gewillig is de pr-afdeling van bedrijven in het beantwoorden van je vragen?
Dat is vrij simpel. Bij een juichverhaal krijg je ze direct aan de telefoon, als het kritisch is, zitten ze de héle dag in vergadering, heel gek.

12. Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Succesvol. Innovatief.

13. Heb je achteraf wel eens het gevoel ergens ingepraat te zijn door een pr-bureau?
Bijna nooit eigenlijk. Maar ons vak is natuurlijk doorvragen.... En als we ingaan op een overduidelijk PR nieuwtje, trekken we het verhaal altijd breder/checken we of het bericht breder gedragen wordt.

14. Wat doe jij als je te vaak non-nieuws van een pr-bureau toegestuurd krijgt?
Die deleteknop is zo ingedrukt.

15. Zijn pr-mensen voldoende op de hoogte van de actualiteiten?
Met wie we vaker zaken doen door de bank genomen wel, ja. Ik vind wel dat we echt heel veel persberichten krijgen die echt NIETS met RTL Z te maken hebben. Dan denk ik: denk even wat beter na voordat je zo'n spammail stuurt.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief