De PR-Klaagmuur: Hester de Waard (Freelance journalist en vrouw.blog.nl)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
09-05-2011


We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Hester de Waard los gaan. Hester is freelance journaliste en blogt o.a. bij vrouw.blog.nl

1.    Geloof jij in PR?Ja, zeker. Maar dan moet het wel goed worden uitgevoerd en daarbij is het menselijke aspect ontzettend belangrijk. Een echt, oprecht iemand kan bij mij een baksteen onder de aandacht brengen. Nep en überhip slaat bij mij met de mooiste producten de plank nog mis.

2.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Hm, dan moet ik toch, als journalist, zeggen: 'vaak erbarmelijk'. Ik moet niet zelden een half bericht doorworstelen voor ik bij de kern kom en dan nog is het niet altijd duidelijk. Wordt er een nieuw product gepresenteerd, dan is dat wel zo vol lofzang, dat het bijna lachwekkend wordt. Om iets met de tekst te kunnen, moet je dan flink aan de slag en daar heb ik niet altijd zin in. 'Slecht bericht, geen aandacht', denk ik dan. PR is een vak apart, een goed bericht schrijven ook. Schakel bij twijfel een tekstschrijver in: goed persberichten worden namelijk wel gewaardeerd (en dus ook stukken beter opgepikt)!

3.    Wat denk je als een PR-bureau je opbelt?Ik word niet zo vaak door PR bureaus gebeld. Ik krijg vooral mails.

4.    Van welke persbenadering was je onder de indruk?Poeh! Da's een lastige en ik zou er zo 1-2-3 niet eentje weten te noemen. Algemeen dan: ik houd er wel van als bedrijven heel snel inspelen op de actualiteit. Maar het is toch vooral 'een pot nat' wat je binnenkrijgt hoor...

5.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Een goed persbericht maakt in de eerste alinea heel helder duidelijk wat het aan de man wil brengen. De eerste zin trekt je naar de tweede, de derde enz. Ik hou ervan als het niet te gezocht, maar ook zeker niet te standaard is. Een persbericht is niet te lang, bevat geen overbodige informatie en/of herhalingen en is vooral DUIDELIJK!

6.    Wat wil je echt nooit meer zien van PR-bureaus?Spam. Of berichten anders inpakken en opnieuw brengen. Ik heb geen tijd en geen zin om dat uit te zoeken.

7.    Wat vind je van een persbericht onder embargo? Hoe ga jij daarmee om?Ik respecteer het embargo en ik vind het een prima middel om journalisten de mogelijkheid te geven wat breder uit te pakken over het onderwerp. Het is alleen wel vervelend dat jij je braaf aan het gestelde embargo houdt en een ander het aan z'n laars lapt.

8.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Nee, niet allemaal. Zo ontving ik laatst een bericht over een nieuwbouwproject in Rotterdam. Zou leuk zijn voor de kind-gerelateerde site http://kinderspul.blog.nl waar ik voor schrijf. O. Denk ik niet.

9.    Hoe zie jij eigenlijk Social Media?Het is op een bijna enge manier belangrijk aan het worden. Dat het er tot voor kort niet was...ondenkbaar!

10.    Maak je zelf gebruik van social Media?Ja, ik Facebook privé. Hoewel...het begint de laatste tijd ook steeds vaker zakelijk te worden. Ik probeer het gescheiden te houden, maar hoe lang ik dat nog volhoud?

11.    Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?Ja, die indruk krijg ik wel. Ik zie tenminste steeds vaker iets voorbijkomen.

12.    Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?Zakelijk wel, privé liever niet.

13.    Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?Uniek, leuk, onmisbaar.

14.    Zijn PR-mensen nog wel belangrijk voor jouw werk?Ja. Absoluut.

15.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Of wij journalisten brengen wat jullie te melden hebben, valt of staat met de juiste benadering. Aan een arrogante of onpersoonlijke instelling heeft niemand iets: we hebben elkaar nodig. Wees echt, automatiseer niet alles stuk, denk eens 'out of the box' en zorg dat je weet met wie je contact hebt.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief