De PR-Klaagmuur: John Maes (Sp!ts)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
14-03-2011


We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag John Maes los gaan. John is journalist bij dagblad Sp!ts.

1. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Die varieert ontzettend. Van goed geschreven stukken, al voorzien van pakkende en relevante citaten, die bij wijze van spreke bijna te copy-pasten zijn, tot berichten van notoire afzenders die ik zonder te lezen delete.

2. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Kernachtig, zonder al te veel opsmuk. En voorzien van relevante telefoonnummers van mensen die als ik ze wil bellen niet in een (urenlange) vergadering zitten en/of verlof/papadag hebben.

3. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Niet altijd. Persberichten worden ook niet voor elk medium aangepast. Dat hoeft ook niet. De journalist moet uiteindelijk zelf de vertaalslag voor zijn of haar medium maken.

4. Hoe zie jij eigenlijk social media?Voor journalisten is het tegenwoordig haast onmisbaar, vooral twitter dan.

5. Maken PR bureaus effectief gebruik van social media?Ik denk dat goed mailcontact met een journalist belangrijker is.

6. Ben je bekend met een Social Media Newsroom?Zo ja, gebruik je het? Nee.

7. Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?Die vraag kan ik dus niet beantwoorden.

8. Maak je zelf gebruik van social media?Ik twitter en ik gebruik facebook, maar dat laatste alleen voor contact met vrienden, kennissen en collega´s. Twitter gebruik ik ook voor mijn werk.

9. Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?Mogelijk via twitter, maar een e-mailtje is makkelijker en professioneler te beantwoorden.

10. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?'telefonisch niet bereikbaar'

11. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?Die kunnen soms best leuk zijn voor een stukje in de krant. Het ene is ludieker dan de ander.

12. Hoe wordt er op de redactie gesproken over bel-meisjes?Haha, daar laat ik me niet over uit. Ik zou ze in ieder geval niet over één kam willen scheren.

13. Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?Met persvoorlichters heb ik duurzamer contact dan met pr-mensen.

14. Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?Zeg nooit nooit, maar ieder zijn vak. Onpartijdigheid en objectiviteit vind ik te belangrijk om die overstap te maken.

15. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Probeer de boodschap van een bedrijf dat je inhuurt enigszins te checken, of in te schatten of het verhaal wel steekhoudend is. Als een journalist er naar uren werk achter komt dat hij een onzinverhaal krijgt voorgeschoteld, en dat gebeurt wel eens, is dat niet goed voor de reputatie van het pr-bureau.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief