De PR-Klaagmuur: Joost van Kuppeveld (belegger.nl)

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
11-10-2010

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Joost van Kuppeveld, (eind-) redacteur van belegger.nl.

1.      Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?
Een bericht van de Stichting Toetsing Verzekeraars. Die hebben een keurmerk voor zichzelf bedacht en dat aan alle verzekeraars uitgedeeld. Een totáál nutteloze exercitie. Niemand schiet er wat mee op, we zien al die bedrijven gewoon weer terug bij Radar. Je verzint het toch niet dat ze daar een persbericht van maken?

2.      Bij welke pr-benadering ga jij direct voor de bijl?
Als ik merk dat ze weten wat we doen en wat belangrijk voor ons is.

3.      Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?
We hebben het er nauwelijks over, dus dat lijkt me positief.

4.      Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Feitelijk, zonder opsmuk en met nauwelijks bijvoeglijke naamwoorden.

5.      Wanneer ga je in op een persuitnodiging?
Als er eten bij zit Nee, ik ga op een uitnodiging in als het voor de doelgroep interessant is en het goed te bereizen is (en er eten bij zit).

6.      Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?
Elke zin waarin niet wordt gevraagd of ze gelegen bellen.

7.      Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Matig. Alleen het economisch bureau van ING schrijft persberichten die min of meer ongewijzigd overgenomen kunnen worden. Verder ben ik erg blij met de Stampa Press Service die relevante rapporten van grote partijen distribueert.

8.      Kun je boos worden op pr-mensen?
Nee. De PR-bureaus voor de financiële wereld zijn over het algemeen goed en dat zijn ook de enige waar ik persoonlijk contact mee heb.

9.      Bij welke soort koppen van een persbericht haak je meteen af?
Als woorden als 'eerste', 'succesvol', 'uniek', 'innovatief' etcetera gebruikt worden.

10.  Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?
Natuurlijk. Hoe beter je elkaar kent, hoe meer je voor elkaar kunt betekenen.

11.  Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is?
Meestal wel.

12.  Zijn pr-mensen voldoende op de hoogte van de actualiteiten?
Genoeg, al doen ze graag voorkomen dat ze van alles op de hoogte zijn. Dat kan helemaal niet.

13.  Wat is jouw voornaamste kritiek op pr?
Dat je wordt behandeld alsof je debiel bent. Ik *weet* dat het PR is, hè?

14.  Wat doe je als je artikel volledig is herschreven door een voorlichter die feiten wilde checken?
Uit recalcitrantie zou ik mijn eerste eigen versie willen plaatsen, maar professionaliteit dwingt me te kijken wat er veranderd is. En dan maak ik zelf een afweging.

15.  Werkt het averechts als een organisatie de redactie overmatig bestookt met persberichten?
Dat lijkt me duidelijk.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief