De PR-Klaagmuur: Jop de Vrieze (freelance journalist)

Blog
Opinie
Jos Govaart
07-03-2011

We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Jop de Vrieze los gaan. Jop is freelance journalist en schrijft over wetenschap voor o.a. voor NRC Handelsblad, Quest en Kijk.
1.    Hoeveel van de ontvangen persberichten gebruik je daadwerkelijk?
Een heel klein deel, misschien een op tientallen. Dat vind ik niet gek, want persberichten gebruik ik ook om me te laten informeren zonder direct tot actie over te gaan.

2.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Wisselend, al heb ik het idee dat ze wel beter zijn geworden. Meer gestandaardiseerd, meer servicegerichte details onderaan. Soms wordt gepoogd al een heel verhaal te maken, dat gaat mij te ver. Maar ik besef ook dat enige sturing in de richting van een invalshoek goed kan werken.

3.    Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?
In mijn gebied (wetenschapscommunicatie) komt dat niet veel voor. Een keer heb ik het meegemaakt. Toen heb ik niet gehapt. Ik probeer toch vooral naar de inhoud te kijken en wil graag mijn eigen selectie maken. Voor het persoonlijk contact ben ik dan in eerste instantie gevoelig, maar na het ophangen of nog iets later, bekruipt me een ongemakkelijk gevoel, waardoor ik eerder geneigd ben de tip juist niet te gebruiken.

4.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Ja volgens mij wel. Al geldt in de wetenschap dat iedereen in de Quest of de NRC wil en vergeten lijkt dat daar tussenin ook een hele hoop zit.

5.    Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
1  Doorbraak (dat bepaalt de PR afdeling of de wetenschapper zelf niet)
2  Alle onnodige bijvoeglijke naamwoorden die het nieuws 'positiever' of 'belangrijker' maken.
3  Alles wat te abstract is.

6.    Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
Daar heb ik argwaan bij. Niet omdat dat onderzoek per definitie slecht is, maar omdat de onderzoekers in opdracht bij de opzet en interpretatie van hun onderzoek nog minder dan bij ander onderzoek moeite hebben om hun vooringenomenheid te onderdrukken. Vaak zijn het PR-vehikels die verder niets toevoegen.

7.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Strak, met bovenaan het nieuws, eronder een helder beschreven context en eventueel een korte quote. Niet meer dan dat.

8.    Ben je bekend met een Social Media News Room? Zo ja, gebruik je het?
Nee. Nee dus.

9.    Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?
....

10.    Hoe zie jij eigenlijk Social Media?
Social media zijn een snelle en efficiënte vorm van alles op communicatiegebied wat je vroeger op andere manieren deed: van informatie vergaren en selecteren tot sparren en advies vragen, netwerken en geouwehoer.

11.    Maak je zelf gebruik van social Media?
Zeker. Voornamelijk Twitter. Facebook is voornamelijk privé, Linkedin gebruik ik passief.

12.    Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?
Dat zou vast beter kunnen, maar voor zover ik het kan inschatten zijn ze al aardig aanwezig.

13.    Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?
Daar geldt hetzelfde voor als telefonisch, al is social media iets vrijblijvender.

14.    Zijn pr-mensen nog wel belangrijk voor jouw werk?
Ja.

15.    Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Te veel proberen zijn boodschap door te drukken. Je moet beseffen dat zodra de journalist met een onderwerp aan de haal gaat, het alle kanten op kan gaan. Ook de kant op die niet helemaal aansluit op jouw PR-boodschap. Incasseren werkt dan het best. Volgende keer beter.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief