De PR-Klaagmuur: Jorg Heijmink Liesert (Radio 538)

We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en – klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Jorg Heijmink Liesert los gaan. Jorg is eindredacteur Top 40 bij Radio 538.

1.      Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?
In eerste instantie denk ik dat ze me ergens voor nodig hebben, noem het gebruiken of misbruiken. Maar vrijwel direct daarna denk ik van ‘hé, misschien brengen ze me op een idee, want op de School voor Journalistiek heb ik ooit meegekregen dat overal een artikel inzit, of in mijn geval bij Radio 538, een talk.

2.      Hoeveel persberichten krijg je per dag?
Veel te veel en echt negen van de tien zo enorm oninteressant voor me als eindredacteur top 40 bij Radio 538. Ik vraag me na al die jaren echt serieus af, waarom het Zeeuws Museum me überhaupt wíl bereiken…

3.      Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?
Veel, ik schat zo’n negentig procent. Da’s niet erg, want als je bijvoorbeeld op je scherm ziet dat de VVV Roosendaal me een mail stuurt, de VVV Roosendaal (!), dan kan dat zo de prullenmand in.

4.      Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?
Niet per se negatief. De hoop blijft toch altijd dat er iets bij kan zitten.

5.      Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
De meeste zijn geschreven alsof ze bedoeld zijn voor kranten en tijdschriften. Slechts weinig schrijvers van persberichten passen ze aan voor radioteksten.

6.      Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Hoe korter, hoe beter, maar het gros denkt dat er minimaal drie alinea’s aan te pas moeten komen om ze interessant te laten lijken. En dan die overbodige citaten van directeuren of andere bobo’s, less is echt more, mensen…

7.      Word je wel eens omgekocht of verleid met gratis spullen?
Niet door pr-bureaus. Wel krijgen we cd’s van de platenlabels, maar dat zie ik niet als omkopen of verleiden, want mensen bepalen uiteindelijk zelf wat een hit wordt en wat dus in de top 40 terechtkomt.

8.      Wat is belangrijker; een lekkere kop of een kloppend bericht?
Een bericht dat klopt uiteraard, hoewel ik wel snap dat een pakkende kop wonderen kan doen om het bericht gelezen te krijgen. Maar als daarna blijkt dat de kop de lading van het persbericht niet dekt, tja…

9.      Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Het kan geen enkele kwaad om pr-mensen in je telefoonklapper van je mobiel te hebben staan. Laatst was Mohombi te gast in de top 40 en dan is het mooi meegenomen dat je de pr-man achter de platenmaatschappij goed kent, want dat kletst net even wat makkelijker.

10.  Wat is het meest hilarische dat een pr-bureau ooit heeft gedaan?
Kon ik hier maar antwoord op geven, maar helaas. Het ligt ongetwijfeld niet aan de creativiteit van pr-bureaus, maar meer aan het instituut top 40. Daar kun je als pr-kantoor denk ik niet zo veel mee.

11.  Heb je achteraf wel eens het gevoel ergens ingepraat te zijn door een pr-bureau?
In andere functies wel, ik heb bijvoorbeeld ook bij een reisvakblad gewerkt, maar bij Radio 538 als eindredacteur niet.

12.  Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
We gebruiken in de top 40 naar aanleiding van titels van hits verschillende onderzoeken. Dan is het leuk om bij Eminem & Rihanna met Love the way you lie een recent onderzoek te behandelen dat over liegen en leugens gaat.

13.  Als je regelmatig waardeloze persberichten van een organisatie ontvangt, ben je dan geneigd de berichten voortaan te negeren?
Negeren is een groot woord, maar je wijsvinger zit dan al wel snel bij de delete-toets…

14.  Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?
Creatief. En dus toegespitst op de top 40, zoals aangegeven in vraag 12.

15.  Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Een dikke Mercedes voor een weekend aanbieden, want ik ben gek op Alfa Romeo… Nee, een gebbetje, want ik ben wel van mening dat ze alles mogen proberen, mits het hout snijdt. Ik prik er na twintig jaar journalistiek vrij snel doorheen.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!