De PR Klaagmuur: Juliette Vasterman (NRC Next)

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
11-01-2011
We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Juliette Vasterman los gaan. Juliette is journalist bij NRC Next.

1. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?Als bij 'subject' een pakkende tekst staat

2.  Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Mager, de persberichten bevatten te weinig gedetailleerde informatie. Het werkelijke nieuws staat meestal pas onderaan. En te veel reclame.

3. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Onderwerp bevat nieuws of iets opmerkelijks. En de vijf w's worden beantwoord. (wie, wat, waar, waarom en wanneer)

4. Hoe zie jij eigenlijk Social Media?Handig om de stemming van het land te peilen.

5. Maak je zelf gebruik van Social Media?Nee, niet meer.

6. Ben je bekend met een Social Media News Room? Zo ja, gebruik je het?Nee.

7. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?Geen idee.

8. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Pr kan zeker van toegevoegde waarde zijn. Stel, je bent voor een stuk opzoek naar community managers. Dan kun je een pr-bureau bellen, die benaderen vervolgens hun klanten om te vragen of zij mensen in die functie in dienst hebben.

9. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?Een onbetrouwbare bron, gebruiken we dus niet.

10. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Dat wisselt. Er zijn bureaus waar je vaker contact mee hebt dan anderen.

11. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Probeer in een journalistiekverhaal te denken. Voorbeeld: een bedrijf laat mensen solliciteren alsof ze meedoen aan Idols. Vraag bij andere bedrijven na of het daar ook gebeurt. Dan kun je tegen de journalist zeggen: er is een nieuwe trend. In plaats van: mijn klant heeft zo'n geweldige pr-stunt bedacht.

12. Wat is jouw voornaamste kritiek op pr?Te veel reclame. Voorbeeld: Een onderneming verkoopt shampoo waarvan een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat. De pr-man zegt: geweldig he?! Dat vind ik vreselijk. Het 'nieuws' is niet spannend, en het is  gewoon een manier van het bedrijf om in de spotlight te komen. Dat is commercie, prima, maar val mij er niet mee lastig.

13. Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?Turkisch Airlines introduceert Comfort Class.

14. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?Alle woorden waaruit moet blijken hoe geweldig iets of iemand is: hij is een absoluut uitmuntend toptalent en behaalt excellente resultaten met zijn zeer succesvolle en inspirerende tips.

15. Wat lijkt je leuk aan werken bij een PR-bureau?Dat je alle cadeaus die je krijgt van je klanten mag houden, dat kan bij de krant uiteraard niet.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief