De PR-Klaagmuur: Karin Husslage (Sprout)

Blog
Opinie
Jos Govaart
19-07-2010

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Karin Husslage, eindredacteur bij Sprout.

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag?In mijn privémailbox een stuk of 25, in onze redactiemailbox ongeveer 100 per dag. Als ondernemersblad krijgen we daarnaast nog zo'n tien mails en telefoontjes per week van ondernemers die vinden dat hun idee fan-tas-tisch is en dat ze een plekje in Sprout verdienen.2. Hoeveel worden er daadwerkelijk gebruikt?Ik gok op 1 procent. Voor het magazine dat we maken (10x per jaar) hebben we eigenlijk al meer dan genoeg goede ideeën uit ons eigen netwerk. Voor de website worden iets vaker persberichten opgepikt.3. Van welke persbenadering was je onder de indruk?Ik ben vooral onder de indruk van pr-mensen die een idee aanbieden dat precies op Sprout toegesneden is. Die weten welke feitjes/weetjes we willen lezen, welke doelgroep we aanspreken, over welke onderwerpen we schrijven, welke rubrieken we hebben en dan iets aanbieden dat daar goed in past. Suzan Eikelenstam van Hyperz PR kan dat perfect, haar persberichten worden vaak gebruikt bij ons.4. Welke branche scoort het hoogst in de categorie 'waardeloze pr'? Waarom?Niet zozeer een branche, maar ik heb een hekel aan berichten die geen nieuws zijn. Denk aan koppen als 'nieuwe medewerker' en 'nieuwe huisstijl' bij een bedrijf. Niet interessant. Ik ga ook geen persbericht versturen omdat Sprout een nieuwe webredacteur heeft.5. Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?Eerder het ontbreken ervan... 'Komt het gelegen' vind ik een goede start van een gesprek. Is vaak niet het geval namelijk.6. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Redelijk. Ik vind dat een bericht in de mail moet zitten (niet als bijlage, dat openen we niet), duidelijk geschreven moet zijn en directe contactgegevens moet bevatten van zowel het pr-bureau als het onderwerp van het persbericht. Deze combi hebben veel persberichten niet.7. Wat vind je van nabellen op een persbericht?Irritant. Als we een persbericht oppakken, hoor je het vanzelf.8. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Niet zo heel belangrijk. Een aantal - vaak grotere - ondernemers laat zich representeren door een pr-bureau en is alleen via die weg te bereiken, maar de meeste mensen krijgen we ook wel zonder hulp van pr-bureaus te pakken. Ideeën hebben we zelf genoeg, daar hebben we zelden hulp bij nodig.9. Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?Het gebruikelijke rijtje van 'innovatief', 'beste' en 'stijlvolste'. De term innovatief wordt zoveel gebruikt dat hij nauwelijks nog betekenis heeft. En wat het beste of stijlvolste is beoordelen we zelf wel. Hou je persbericht (enigszins) objectief en laat zien wat het product het beste in de branche maakt ipv het alleen zo te bestempelen.10. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?Die kunnen nuttig zijn ter illustratie van een dienst of product, en soms een aanleiding voor een artikel. Het moet wel een toevoeging zijn: iets aantonen wat we nog niet weten. En het moet geen onderzoek zijn onder 5 mensen.11. Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?Nee, in onze 'hoek' is dat niet zo belangrijk. Ik kan me wel voorstellen dat journalisten in andere branches er meer belang bij hebben.12. Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?Als ze bij een interview eisen dat ze de tekst mogen aanpassen voor wij 'm plaatsen. Niet alleen op feiten, maar ook op 'gevoeligheden' en insteek. Dat is dodelijk voor de journalistiek. En wat ook onmogelijk is: 'zet je verzoek maar op de mail, dan denken we er even over'. En dan twee weken niks laten horen. Of zonder reden je verzoek afwijzen. Heel irritant.13. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft?Sommige wel, die doen er moeite voor om onze jaarplanning op te vragen en om uitleg te vragen bij rubrieken. Verder moet ik steeds aan mensen uitleggen dat we géén blad voor jonge ondernemers zijn, maar voor alle mkb-ondernemers. Jong en oud, net afgestudeerd of al jaren bezig.14. Werkt het averechts als een organisatie de redactie constant bestookt met persberichten?Absoluut, er zijn pr-bureaus en -mensen bekend die we eigenlijk al niet meer te woord willen staan omdat ze te vaak bellen of mailen. Of waarvan we weten dat ze dingen aanbieden die niet interessant zijn voor ons.15. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?Eisen dat een artikel voor publicatie op hun manier aangepast mag worden. Nooit doen. We kunnen corrigeren op feitelijke onjuistheden, maar that's it.

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag?
In mijn privémailbox een stuk of 25, in onze redactiemailbox ongeveer 100 per dag. Als ondernemersblad krijgen we daarnaast nog zo'n tien mails en telefoontjes per week van ondernemers die vinden dat hun idee fan-tas-tisch is en dat ze een plekje in Sprout verdienen.

2. Hoeveel worden er daadwerkelijk gebruikt?
Ik gok op 1 procent. Voor het magazine dat we maken (10x per jaar) hebben we eigenlijk al meer dan genoeg goede ideeën uit ons eigen netwerk. Voor de website worden iets vaker persberichten opgepikt.

3. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Ik ben vooral onder de indruk van pr-mensen die een idee aanbieden dat precies op Sprout toegesneden is. Die weten welke feitjes/weetjes we willen lezen, welke doelgroep we aanspreken, over welke onderwerpen we schrijven, welke rubrieken we hebben en dan iets aanbieden dat daar goed in past. Suzan Eikelenstam van Hyperz PR kan dat perfect, haar persberichten worden vaak gebruikt bij ons.

4. Welke branche scoort het hoogst in de categorie 'waardeloze pr'? Waarom?
Niet zozeer een branche, maar ik heb een hekel aan berichten die geen nieuws zijn. Denk aan koppen als 'nieuwe medewerker' en 'nieuwe huisstijl' bij een bedrijf. Niet interessant. Ik ga ook geen persbericht versturen omdat Sprout een nieuwe webredacteur heeft.

5. Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?
Eerder het ontbreken ervan... 'Komt het gelegen' vind ik een goede start van een gesprek. Is vaak niet het geval namelijk.

6. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Redelijk. Ik vind dat een bericht in de mail moet zitten (niet als bijlage, dat openen we niet), duidelijk geschreven moet zijn en directe contactgegevens moet bevatten van zowel het pr-bureau als het onderwerp van het persbericht. Deze combi hebben veel persberichten niet.

7. Wat vind je van nabellen op een persbericht?
Irritant. Als we een persbericht oppakken, hoor je het vanzelf.

8. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Niet zo heel belangrijk. Een aantal - vaak grotere - ondernemers laat zich representeren door een pr-bureau en is alleen via die weg te bereiken, maar de meeste mensen krijgen we ook wel zonder hulp van pr-bureaus te pakken. Ideeën hebben we zelf genoeg, daar hebben we zelden hulp bij nodig.

9. Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Het gebruikelijke rijtje van 'innovatief', 'beste' en 'stijlvolste'. De term innovatief wordt zoveel gebruikt dat hij nauwelijks nog betekenis heeft. En wat het beste of stijlvolste is beoordelen we zelf wel. Hou je persbericht (enigszins) objectief en laat zien wat het product het beste in de branche maakt ipv het alleen zo te bestempelen.

10. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
Die kunnen nuttig zijn ter illustratie van een dienst of product, en soms een aanleiding voor een artikel. Het moet wel een toevoeging zijn: iets aantonen wat we nog niet weten. En het moet geen onderzoek zijn onder 5 mensen.

11. Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?
Nee, in onze 'hoek' is dat niet zo belangrijk. Ik kan me wel voorstellen dat journalisten in andere branches er meer belang bij hebben.

12. Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?
Als ze bij een interview eisen dat ze de tekst mogen aanpassen voor wij 'm plaatsen. Niet alleen op feiten, maar ook op 'gevoeligheden' en insteek. Dat is dodelijk voor de journalistiek. En wat ook onmogelijk is: 'zet je verzoek maar op de mail, dan denken we er even over'. En dan twee weken niks laten horen. Of zonder reden je verzoek afwijzen. Heel irritant.

13. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft?
Sommige wel, die doen er moeite voor om onze jaarplanning op te vragen en om uitleg te vragen bij rubrieken. Verder moet ik steeds aan mensen uitleggen dat we géén blad voor jonge ondernemers zijn, maar voor alle mkb-ondernemers. Jong en oud, net afgestudeerd of al jaren bezig.

14. Werkt het averechts als een organisatie de redactie constant bestookt met persberichten?
Absoluut, er zijn pr-bureaus en -mensen bekend die we eigenlijk al niet meer te woord willen staan omdat ze te vaak bellen of mailen. Of waarvan we weten dat ze dingen aanbieden die niet interessant zijn voor ons.

15. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Eisen dat een artikel voor publicatie op hun manier aangepast mag worden. Nooit doen. We kunnen corrigeren op feitelijke onjuistheden, maar that's it.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur vanwege de vakantie van Rina een mailtje naar Jos.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief