De PR-Klaagmuur: Loek Essers (Webwereld & Mediacontainer)

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
06-10-2010
Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Loek Essers, journalist bij Webwereld en oprichter Mediacontainer.

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag?Een paar honderd.

2. Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?Ik lees in ieder geval alle koppen en soms meer. Maar veel verdwijnt daarna in de prullenbak.

3. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?Als de kop me aanspreekt, of totaal absurd is.

4. Heb je een effectieve manier om telefoontjes van een pr-bureau af te kappen?Gewoon zeggen dat ik geen interesse heb.

5. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Matig en vooral erg wollig.

6. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Kort, to the point en het liefst zonder marketing-blabla.

7. Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?Daar moet ik altijd hard om lachen. Soms twitter ik erover zonder de bedrijfsnaam te noemen, en als ik chagrijnig ben mail ik heel soms terug.

8. Kun je boos worden op pr-mensen?Ja. Vooral als er onkundig of onbenullig wordt geantwoord, of als er totaal geen antwoord komt. Dan vraag ik me af waarom je de telefoon überhaupt opneemt.

9. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Soms erg belangrijk, ik bel redelijk vaak met woordvoerders. Vaak kan ik ze ook missen, omdat het een barriere is tussen mijn vraag en de informatie die ik wil hebben.

10. Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?Marktleider, uniek, oplossing, beleving... enzovoorts.

11. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?Een mail van vijf kantjes terugsturen met 'verbeteringen' aan een artikel. Dat gebeurt wel eens, daarvoor heeft een collega van mij een standaardmail opgesteld om als antwoord te sturen, inclusief verborgen boodschap. Gelukkig hoeven we die niet vaak te versturen. Bijzondere, rare of gekke persberichten worden overigens rondgestuurd onder journalisten, dat is vaak een leuk tijdverdrijf.

12. Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?Omdat ik graag alle kanten van een verhaal belicht, en ik denk dat ik niet zo geschikt ben voor voorlichting.

13. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?Soms, het kan wel handig zijn in sommige gevallen, maar ik heb liever gewoon antwoord. Dat is belangrijker dan  dat er getwitterd wordt door pr-bureaus.

14. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt afgewezen?Eigenlijk nooit.

15. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Doe gewoon je werk en help mensen. Geef altijd antwoord, en als je niets wil zeggen, zeg dat dan gewoon.

Vóór vandaag hebben we nooit eerder een foto credit gegeven. Bij deze: foto credit to Mark Vos

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief