De PR-Klaagmuur: Mensje Melchior (freelance journalist)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
28-03-2011


We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Mensje Melchior los gaan. Mensje is freelance journalist en schrijft onder andere voor Santé, Opzij, AD Weekend, HP/De Tijd, NWT Magazine, Viva en Flair.

1. Hoeveel van de persberichten die je ontvangt lees je daadwerkelijk?Een kwart, schat ik. Bij de rest haak ik meteen al af omdat ik aan het onderwerp zie dat het niks is voor de media waar ik voor schrijf. Of omdat ik het product, nieuwtje of onderzoek allang ken en het dus geen nieuwswaarde meer heeft.

2. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Kort, met een pakkende kop en het nieuws in de eerste alinea. Het persbericht is in de mail geplakt, of het onderwerp wordt kort in de mail aangegeven. Soms staat er alleen 'hier ons persbericht' en moet ik doorklikken. De delete-knop heb ik dan al snel gevonden.

3. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?Ik kijk er altijd heel kritisch naar. Conclusies als 'Nederlanders vinden een frisse adem belangrijk', uitgevogeld door een tandpastafabrikant, kan ik niet echt serieus nemen. Ik doe zelden iets met dat soort enquêtes, omdat de uitkomsten vaak triviaal en op zijn zachtst gezegd wel erg selectief zijn.

4. Wat vind je van een persbericht onder embargo? Hoe ga jij daarmee om?Als er maar een goede reden voor is, vind ik het prima. Bij een prijsuitreiking bijvoorbeeld, of genomineerden die pas later bekend mogen worden. Maar een nieuw product onder embargo bekend maken, vind ik echt onzin.

5. Hoe zie jij social media?Als onmisbaar, voor journalisten. Ze fungeren als netwerkplek, nieuwtjesgenerator en voelsprieten voor wat er speelt in ons kikkerlandje en daarbuiten.

6. Maken PR bureaus effectief gebruik van social media?Geen idee eigenlijk. Ik word wel eens via Twitter benaderd, maar nog veel vaker via mijn eigen site (www.mensjemelchior.com). Als ik op deze hele kleine steekproef afga, zou ik zeggen 'nee'.

7. Ben je bekend met Social Media Newsrooms? Zo ja, gebruik je ze?Nee.

8. Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?Geen idee. Ik neem aan dat bij een Social Media Release Facebookgroepen worden aangemaakt, vragen worden beantwoord via Twitter, en evenementen worden georganiseerd via sociale media? Zo ja: dat zouden veel meer bedrijven moeten doen.9. Maak je zelf gebruik van social media?Zeker. Ik gebruik Twitter voor de laatste nieuwtjes, voor de gezelligheid en om leuke bronnen voor verhalen te vinden. Wanneer ik mensen zoek voor een artikel, heb ik die op Twitter meestal binnen een paar uur gevonden. Linkedin zie ik als mijn visitekaartjes, en soms zoek ik daar gericht iemand die bij een bepaald bedrijf werkt. Hyves gebruik ik alleen om bronnen te vinden. Bijvoorbeeld een meisje met brandwonden die een 'littekens-zijn-oké-hyves' opzette voor een artikel over daten met een 'mankementje'.

10. Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?Tuurlijk, als het maar niet opdringerig is. Dus een DM met een linkje of nieuwtje, prima. Maar als ik dan aangeef er niets in te zien, probeer me dan niet alsnog met tien nieuwe DM's te overtuigen.

11. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?De zin 'wij verzoeken u tot publicatie in uw tijschrift over te gaan'. Als dat je insteek is, kun je beter meteen met de advertentieafdeling bellen. Verder: 'uniek', 'baanbrekend' en 'onmisbaar'. Hoe bijzonder of goed iets is, maak ik (samen met de redactie) zelf wel uit.

12. Ben je eerder geneigd een onderwerp te behandelen als je daarvoor (test) producten krijgt toegestuurd?Ja. Niet omdat ik nou zo makkelijk om te kopen ben, maar omdat die producten nu eenmaal sneller de aandacht trekken in de stroom van productnieuwtjes. Door een product te testen, kan ik de lezer ook beter informeren; ik weet dan of alle mooie beloftes worden waargemaakt. Is dat niet het geval, dan schrijf ik het ook gewoon op.

13. Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?Ja.

14. Heb je een hekel aan belmeisjes?Ach, een hekel... Voor beide partijen is het alleen maar verloren tijd. Nabellers krijgen van mij bijna altijd het antwoord: 'Als ik er iets mee kan doen, laat ik het weten'. Ik zal echt niet sneller over iets schrijven als iemand erover opbelt.Er zijn trouwens wel uitzonderingen: PR-bureaus die de media waar ik voor schrijf heel goed snappen, en bellen met goede invalshoeken en bijzondere ideeën.

15. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Ik heb er twee. Realiseer je dat tijdschriften vaak ver vooruit produceren; maandbladen plannen onderwerpen voor artikelen zelfs drie maanden vooruit. Speel daarop in, bijvoorbeeld door al in maart zomeronderwerpen onder de aandacht te brengen. Twee: probeer goed in te spelen op het medium waar je iets naar toestuurt. Als je het echt goed wil doen, krijgt een tijdschrift als Flair een heel ander persbericht dan een dagblad met een brede doelgroep.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief