De PR-Klaagmuur: Mirjam de Swart (De Stad Gorinchem)

Blog
Opinie
Jos Govaart
17-01-2011
We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Mirjam de Swart los gaan. Mirjam is journalist bij De Stad Gorinchem.

1.    Wanneer besluit je een persbericht te lezen?Bij een pakkende inleiding die niet als een gelikte reclameboodschap klinkt.

2.    Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?Eigenlijk wordt alles wel gelezen zolang het om iets lokaals gaat. Is de inhoud erg commercieel dan wordt het bericht doorgestuurd naar de advertentieverkoop...dat bedrijf moet maar gewoon gaan adverteren.

3.    Wat vind je van de kwaliteit van de persberichten die je ontvangt?De meeste persberichten zijn weinig verrassend en erg commercieel. Opvallend is wel dat de persberichten van verenigingen en stichtingen die op vrijwilligers draaien vaak beter (of in ieder geval leuker) zijn dan de persberichten van professionele instanties.

4.    Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?Ik probeer er vaak onderuit te komen. Ik heb een hekel aan mensen die je telefonisch 'overvallen' en direct een antwoord op hun vraag willen. PR-bureaus kunnen hun verzoek of idee via de mail naar onze redactie sturen. Vinden we het interessant genoeg dan nemen wij wel contact met hen op.

5.    Van welke persbenadering was je onder de indruk?Ik zou er zo een , twee, drie niet een kunnen bedenken. Het is wel fijn als een communicatie-afdeling een beetje met de journalist meedenkt.

6.    Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?Laatst kwam er een 'persbericht' binnen over een swingers-party. Vooral o m de zin 'de matrasjes liggen al klaar op zolder' werd hartelijk gelachen op de redactie. Tja...je trekt er in ieder geval de aandacht mee, maar het bericht heeft de kolommen van onze krant niet gehaald. Het was niet lokaal genoeg.

7.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Duidelijk en overzichtelijk. Het nieuws bovenaan en op een journalistieke wijze geschreven. De commercie moet er niet van af druipen. En oja....wanneer stoppen communicatiemedewerkers nu eens met die tijdsbepaling aan het begin van de inleiding? Dat is zo lelijk en vooral ook saai. Bedenk een goede pakkende opening!

8.    Welke 3 woorden zie je liever niet terug in een persbericht?Elk superlatief in een persbericht is er één te veel. De redactie bepaalt wel of iets geweldig, innovatief of brekend is.

9.    Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?De afwisseling. Naast het schrijven ook bezig zijn met organiseren en plannen. Diversiteit aan klanten en dus aan opdrachten.

10.    Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?Ik weet het niet. Ik zie in ieder geval weinig  goede PR-stunts op Twitter. Vaak is het niet meer dan een verwijzing naar een persbericht. Van interactie met (mogelijke) klanten is volgens mij nauwelijks sprake.

11.    Maak jezelf gebruik van social media?Sinds kort zijn wij als krant redelijk actief op Twitter. Vooral om de interactie met de lezer te vergroten, maar natuurlijk ook om nieuwtjes en primeurs te vinden. Daarnaast kunnen onze lezers op onze website www.stadgorinchem.nl reageren op artikelen, maar ook zelf nieuws plaatsen. Zo creëer je een community-gevoel.

12.    Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt afgewezen?Nee, eigenlijk niet. Wat niet weet wat niet deert.

13.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Over het algemeen is de doelgroep van een lokale krant vrij duidelijk. Toch krijgen we regelmatig verzoeken binnen van bedrijven die buitens ons verspreidingsgebied gevestigd zijn. Ze begrijpen niet altijd dat wij als lokale krant daar niks mee doen.

14.    Wat is jouw voornaamste kritiek op PR?Ze denken teveel vanuit zichzelf en niet vanuit de journalist of de lezer. Ook wordt er vaak voor de gemakkelijke weg gekozen.

15.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Denk mee met de journalist. Een persbericht sturen en verwachten dat dit een op een in de krant wordt overgenomen is niet realistisch. Probeer samen een plan van aanpak te bedenken en maak gebruik van de kennis en expertise van veel journalisten. Met een beetje meer begrip voor elkaar kunnen we best goed samenwerken ; - )

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief