De PR-Klaagmuur: Monique van Loon (Girlscene.nl)

Blog
Opinie
Jos Govaart
16-08-2010
Onze collega Rina peilt elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Monique van Loon, freelance webjournalist en hoofdredacteur van Girlscene.nl.1.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Het verschilt enorm. Sommige zijn erg sterk, andere berichten zijn zo ongelooflijk nietszeggend dat ze linea recta richting trash gaan. In veel persberichten lees ik spel- en grammaticafouten ("ik vindt", "jou site"... grrr) en ik kan me groen & geel ergeren aan foto's die niet te downloaden zijn of persberichten die niet in platte tekstvorm aangeleverd worden. Een bekend pr-bureau stuurt zijn berichten regelmatig opgemaakt in JPG-vorm. Op de vraag waarom, kreeg ik ooit het antwoord: 'ja, anders wordt het persbericht gekopieerd'...

2.    Hoeveel persberichten belanden wekelijks ongebruikt in de prullenbak?Zeker zo'n 50 persberichten. Ik ben inmiddels goed in 'koppen snellen' en weet ook van welke bedrijven of pr-bureaus ik altijd persberichten krijg die nooit iets  toevoegen.

3.    Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?Pfoe, lastig om er één te noemen. Persberichten van onbekende feestjes in onbekende dorpen zijn voor ons waardeloos; leuk voor een lokaal blad, niet voor een grote meidencommunity. En voor ons zijn berichten die totaal niet voor de doelgroep bedoeld zijn, ook waardeloos. Seksspeeltjes, kunstgebitten, kinderfietsjes... check alsjeblieft even de ontvanger in plaats van je bericht aan je complete adresboekje te sturen!

4.    Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?Een pr-medewerker die me begon te bedreigen omdat ik hun, naar mijn idee voor ons niet relevante, persberichten niet wilde plaatsen. Mails van 2 a-4?tjes vol over 'waarom ik het wel MOEST plaatsen' en 'wat er anders zou gebeuren met onze naam op internet'. Juist... die staat nu op de zwarte lijst; ook bij alle collega-websites en bevriende redacteuren. Zo ga je niet met mensen om.En een bepaald pr-bureau vind ik persoonlijk erg slecht, omdat ze enorm arrogant zijn richting redacteuren en bepaalde persberichten/uitnodigingen maar naar bepaalde journalisten sturen, en hier vaak een rare shifting in maken. Enorme vriendjespolitiek, waar ik persoonlijk absoluut niet tegen kan.

5.    Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wel wat jouw werk inhoudt?Gelukkig vaak wel. Een netjes 'prima, volgende keer beter!' is dan ook de perfecte reactie als ik een keertje 'nee' zeg op het plaatsen van een persbericht. Omgekeerd snap ik hen ook goed; zij moeten nu eenmaal iets slijten. Als je wederzijds respect houdt, komt alles goed!

6.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Enorm belangrijk; we doen heel veel met persberichten en hebben pr-bureaus ook regelmatig nodig voor testproducten voor reviews, items voor winacties, et cetera.

7.    Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?'Wanneer wordt dit geplaatst op jullie site?' Alsof het een bevel is. En helaas doen erg veel pr-bureaus dit; het is zeker geen uitzondering.

8.    Zou jij bij een pr-bureau willen werken?Ja, dit lijkt me zeker leuk. Vooral omdat het me een uitdaging lijkt om op een vriendelijke, spontane en behulpzame manier toch je persbericht weten aan te bieden én geplaatst te zien krijgen.

9.    Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?Zoals ik bij vraag 7 al aangaf, ben ik hier echt allergisch voor. Als dit erbij staat, is het a quick way to the trashbin. Hoe leuk het persbericht ook is. Al krijg ik dan wel vaak de neiging om te bellen en te vragen WAAROM ze dit er in godsnaam bij zetten.

10.    Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?Als ze raar doen over foto's. En dit merk ik dagelijks. Foto's zijn zo vaak niet op te vragen (terwijl ze bijvoorbeeld gewoon op de webshop staan van een desbetreffend bedrijf), of nog erger: een pr-bureau weet niet hoe een reeks grote afbeeldingen te sturen. Krijg je weer zo'n mail met 12 mb aan foto's... Laatst heb ik een pr-bureau gebeld en hen het begrip 'zippen' uitgelegd, ze waren helemaal verrast. Ook heb ik al een hoop bureaus Wetransfer.com getipt; ze zijn elke keer weer onder de indruk! (zucht...). Ga vooral met je tijd mee, zou ik zeggen!

11.    Wat vind je van nabellen op een persbericht?Irritant. Niet doen, dus. Een keertje mailen om te vragen of we het hebben gezien kan nog, maar bellen? Als je het niet online hebt gezien, was het niet interessant genoeg, sorry.

12.    Hoe vaak neem jij een persbericht letterlijk over?Heel af en toe; sommige pr-bureaus sturen fantastische berichten waar amper iets aan gedaan hoeft te worden. Is iedereen blij. Hulde!

13.    Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?Persoonlijk, spontaan en oprecht. Zakelijk is prima, maar niet stijfjes. En graag even in het colofon checken hoe je ontvanger heet, in plaats van 'geachte redacteur'. Zo moeilijk is dat niet en het heeft een groots effect (mits je de naam goed spelt...).

14.    Ben je eerder geneigd een onderwerp te behandelen als je daarvoor (test)producten krijgt toegestuurd?In mijn vak wel; op onze meidencommunity testen we vaak producten uit als review. Maar de regel geldt: hoe duur en mooi het product ook is wat je krijgt, en hoe belangrijk de afzender ook is, blijf kritisch. Als het slecht werkt, komt dat ook op de site.

15.    Werkt het averechts als een bedrijf de redactie overmatig bestookt met persberichten?Niet als de persberichten relevant zijn. Sommige pr-bureaus hebben nu eenmaal veel klanten en dan ook veel berichten. Als je alle regels volgt, kun je er gerust een paar per week sturen.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief