De PR-Klaagmuur: Nick Kivits (Freelance journalist)

Blog
Opinie
Jos Govaart
28-02-2011

We peilen elke week  de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Nick Kivits los gaan. Nick Kivits is freelance journalist en schrijft o.a. voor Nieuwe Revu, Quest, Kijk!, Algemeen Dagblad en Intermediair.

1.    Hoeveel van de ontvangen persberichten gebruik je daadwerkelijk?
Weinig. Ik denk dat ik per dag zo’n dertig tot veertig persberichten ontvang. En daarvan zijn er meestal maar één of twee nuttig. Da’s heel weinig, maar ik zou die goede persberichten ook niet willen missen.

2.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Doorgaans is die wel oké, maar er zitten soms echt draken van persberichten bij. Meestal zijn dat dan persberichten die vertaald zijn uit het Engels. En dan dus echt veel te letterlijk. Inclusief domme taalfouten. Die persberichten krijgen vrijwel zonder pardon een enkeltje prullenbak.

3.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Kort, to the point en vooral met het nieuws in de eerste alinea. Een beetje zoals een nieuwsbericht of nieuwsverhaal dus. Ik heb er niks aan om eerst zes ‘leuk geschreven alinea’s’ door te moeten spitten voor ik het nieuws kan zien. En daar heb ik ook eigenlijk geen tijd voor.

4.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Meestal wel. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar de meeste persbureaus die mij persoonlijk berichten sturen weten wel voor wie het nieuws bestemd is. Maar omdat ik freelance ben heb ik veel verschillende opdrachtgevers. En kan ik dus ook veel persberichten ergens plaatsen.

5.    Hoe zie jij eigenlijk Social Media?
Love it! Netwerken was nog nooit zo makkelijk. En dat werpt zijn vruchten af!

6.    Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?
Mwah. Sommigen. Maar de meeste moeten nog een hoop leren.

7.    Ben je bekend met een Social Media Newsroom? Zo ja, gebruik je het?
Jep. Ik gebruik het sporadisch. Niet zo vaak als ik zou moeten doen.

8.    Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?
De laatste is meer op de doelgroep gericht en daardoor persoonlijker. Tenminste, dat zou zo moeten zijn.

9.    Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?
Uiteraard. Als het maar relevante press releases zijn. Dan hoeft het nog niet eens iets te zijn waar ik direct iets mee kan. Als ik het eventueel als achtergrondkennis kan gebruiken voor een ander artikel, dan ben ik daar ook allang blij mee.

10.    Maak je zelf gebruik van Social Media?
Guilty. Verslaafd aan Twitter en Facebook. En fan van LinkedIn. Heb ook nog ergens een Hyve, maar daar doe ik dan weer niets mee.

11.    Heb je een hekel aan belmeisjes?
Enorm. Van die meiden die opbellen om je een laatste nieuwtje te vertellen. Het klinkt misschien als een goed idee om het zo te doen, want het is persoonlijker. Maar meestal denk ik als zo’n meisje opbelt: ik heb het druk, laat me met rust. Mijn reactie is meestal dan ook: mail het maar.

12.    Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?
Als ze te aanwezig zijn. Nee is nee. Natuurlijk is het goed om interviews voor te stellen, maar denk goed na of dat bij het blad in kwestie past. En als een journalist zegt dat het niet interessant is, dan moet je daar maar vanuit gaan.

13.    Wat is jouw voornaamste kritiek op pr?
Leer incasseren. Dat geldt niet voor alle pr-bureaus, maar ik heb regelmatig azijn pissende pr-medewerkers aan de lijn. Wanneer ik bijvoorbeeld een product (game, film, et cetera) gerecenseerd heb en ze het cijfer niet bevalt. Don’t shoot the messenger. Ook niet als een journalist je persbericht niet gebruikt. Dan is het waarschijnlijk gewoon niet interessant.

14.    Werkt het averechts als een organisatie de redactie overmatig bestookt met persberichten?
Als de persberichten niet interessant zijn voor de doelgroep wel. Journalisten hebben maar een beperkte hoeveelheid tijd en die besteden ze doorgaans liever niet aan het doorspitten van zinloze persberichten. Probeer je in te leven in de doelgroep van het medium. Want daar draait toch alles om: om die doelgroep.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief