De PR-Klaagmuur: Niels Rigter (Metro)

Blog
Opinie
Jos Govaart
29-11-2010

We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Niels Rigter los gaan. Niels is verslaggever binnenland bij Metro Nederland.

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag?
Honderden. En dan is de stroom nog gefilterd. Bij de eindredactie komen er aanzienlijk meer binnen.

2. Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?
Negen op de tien. Nuance: ik scan meestal wel de onderwerptitel van het persbericht. Is de toon al te uitbundig, dan weet je het eigenlijk al: onbruikbaar.

3. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als het nieuws bevat of nieuws belooft.

4. Heb je een effectieve manier om telefoontjes van een pr-bureau af te kappen?
Meestal doet de receptie dat. Als ik geen tijd heb, zeg ik: razend interessant, stuur maar een mail. Dat heeft u al gedaan? Ik zal er nog eens naar kijken.

5. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Die loopt sterk uiteen. Misschien zitten er wel fantastische stukken tekst in al die mailtjes die ik weggooi.

6. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Er staat nieuws in of het kondigt een evenement waar nieuws te halen valt. Een goed persbericht is niet te lang en niet te frivool vormgegeven. Een goed persbericht is vooral duidelijk: wat is er aan de hand of staat er te gebeuren.

7. Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?
Met een glimlach. Hetzelfde geldt voor 'graag aandacht voor bijgaand persbericht.' Ronduit de slappe lach krijg ik van 'na-mailtjes': "Vorige week stuurde wij u een persbericht…."

8. Kun je boos worden op pr-mensen?
Kan wel, maar ik word het nooit. Nou ja, soms, als een pr-mens haar (het is meestal een vrouw) belofte niet nakomt.

9. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Redelijk belangrijk. Metro is een grote krant met een piepkleine redactie. We moeten het voor een groot deel hebben van informatie die ons wordt aangereikt.

10. Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Innovatief. Kick-off. Award. Visie.

11. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Zaken opblazen, liegen.

12. Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?
Omdat ik liever stukken schrijf die worden gelezen.

13. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Kan ik niet beoordelen. Ik vermoed dat het beter kan.

14. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt afgewezen?
Eén keer gehad. Ik had iets verkeerd beoordeeld. Dat merkte ik pas toen ik de volgende dag zag dat De Telegraaf de pagina 3 ermee opende.

15. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Ja daag.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief