De PR-Klaagmuur: Noël van Bemmel (Volkskrant)

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
08-11-2010
We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Noël van Bemmel los gaan. Noël is journalist bij de Volkskrant.

1.  Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?Ik scan altijd de onderwerpregels in mijn mailbox. Ik open alleen een mail als ik denk dat het nuttig kan zijn voor mij of een collega. Post ontvang ik nauwelijks. Bedrijfsmagazines gaan meestal ongeopend in de papierbak.

2.  Heb jij een bijnaam voor pr-mensen?Het woord pr-meisje valt wel eens. Dat is niet positief bedoeld. Een pr-meisje belt je, zonder een idee te hebben wie je bent en wat voor jou interessant is. Zij kan ook geen aanvullende vragen beantwoorden. Een uitzondering is de senior-pr adviseur die verwijst naar een eerder artikel en bijvoorbeeld een follow-up voorstelt in de vorm van een gesprek met een van zijn klanten. Dat soort suggesties zijn zeer welkom. Woordvoerders van grote bedrijven en ministeries staan doorgaans in hoog aanzien. Zij zijn specialist op hetzelfde vakgebied. Als ze opeens gaan spinnen, ga je gewoon even koffie halen.

3.  Wanneer stap jij over van journalistiek naar pr?Nooit. De journalistiek is een prachtig vak en dat zeg je dan permanent vaarwel.

4.  Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?Commerciële jongens. Kunnen nuttig zijn, maar hun verhaal is altijd eenzijdig.

5.  Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?Onwaarheden verkondigen, keerzijdes verzwijgen.

6.   Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Zeer verschillend. Een persbericht van, pakweg, het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, is niet te vergelijken met dat van het spaarpottenmuseum.

7.   Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Woordvoerders zijn belangrijk, senior-adviseurs komen soms met goede suggesties. PR-bureau's helpen ook wel eens met de praktische organisatie van reizen.

8.   Kun je boos worden op pr-mensen?PR-meisjes moeten stoppen met het nabellen van persberichten. 'Heeft u onze e-mail wel ontvangen?'; heel ergerlijk. Dan knal ik de hoorn op de haak.

9.   Waarmee ben je voor het laatst omgekocht/verleid?Niemand heeft mij ooit geprobeerd om te kopen. Een Volkskrant-redacteur mag geloof ik een boekenbon tot 50 euro accepteren. Heb ik nooit gekregen.

10.  Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?Ik koester mijn onafhankelijkheid. Zou niet graag over een onderwerp praten in opdracht van een klant.

11.  Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?Een enkele keer ontving ik een mailtje via Facebook. Je kunt beter normaal mailen.

12.  Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt afgewezen?Jammer van al die mooie persreizen. Maar alleen reizen levert een beter verhaal op.

13.  Zijn pr-mensen voldoende op de hoogte van de actualiteiten?Nee, absoluut niet.

14.  Is pr de afgelopen jaren veranderd?Er is meer pr. Maar geen betere pr.

15.  Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?Dingen beweren, zonder dat je weet waar je het over hebt.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief