De PR-Klaagmuur: Patricia de Ryck (Beauty Basics)

Blog
Opinie
Jos Govaart
03-01-2011

We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Patricia de Ryck los gaan.  Patricia is hoofdredactrice van zowel shoppen.blog.nl, boeken.blog.nl en het nieuw op te zetten tijdschrift Beauty Basics.

1.    Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Ik lees in principe alle persberichten die naar mij gemaild worden of opgestuurd. Al bij het lezen van de eerste alinea weet ik of ik iets met een bericht kan. Is het 'hot news' dan schrijf ik er meteen over, is het interessant voor mijn blogs dan sleep ik ze naar mijn 'nog over te schrijven'-map. Kan ik er op dat moment nog niets mee maar intrigeert het onderwerp me dan bewaar ik het bericht ook.

2.    Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?
Dat vind ik over het algemeen ontzettend storend. Er zijn medewerkers die ontzettend vriendelijk zijn, maar het merendeel is bot en vraagt meteen heel bot of je nog iets met hun bericht gaat doen. Gelukkig valt het aantal telefoontjes wel mee. Volgens mij beseffen steeds meer pr-bureaus dat journalisten die belletjes als storend ervaren.

3.    Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Persoonlijk vind ik de benadering van Kruidvat (verzorgd door Newslab) erg leuk. Waar je bij andere bureaus eerst een bericht krijgt over nieuwe producten en ze vervolgens zelf moet aanvragen, sturen zij meteen een verrassing. Recentelijk bracht de pakketbezorgster een ontzettend grote doos. Daarin zaten verzorgingsproducten die op vrolijke, zomerse wijze waren verpakt. Als je zo'n pakket krijgt, ben je toch nieuwsgieriger dan als je gewoon een persbericht krijgt. (ik heb toen dit bericht geplaatst)

4.    Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?
Het nieuws dat Nederlanders smoorverliefd zijn op hun afstandsbediening vond ik wel ontzettend leuk. Als je zo'n bericht in je mailbox krijgt, wil je toch meer weten? Ik wel. Met als resultaat dat ik erg nieuwsgierig was naar de afstandsbediening die in het bericht wordt besproken. Op dit moment test ik deze, zodat ik er later een artikel over kan schrijven voor http://shoppen.blog.nl.

5.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Het ideale bericht dat per mail wordt verzonden is niet te lang, foto's zijn bijgevoegd en bevat de gegevens van de contactpersoon. Persberichten die per post worden verzonden, moeten zeker een cdtje met beeldmateriaal bevatten en het liefst alvast een testproduct.

6.    Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
Voor mijn blog maak ik hier vaak gebruik van. Over het algemeen zijn het toch hele grappige onderzoeken. Als er maar een paar mensen zijn ondervraagd dan stip ik dat wel eventjes aan in mijn bericht, zodat mijn lezers de onderzoeksresultaten - net als ik - met een korreltje zout kunnen nemen.

7.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Heel belangrijk. Het is onmogelijk om alle nieuwe producten zelf te spotten. Ik vind het fijn dat iemand me er dan op wijst. Daarnaast maken deze mensen ook de acties mogelijk waar mijn lezers dol op zijn.

8.    Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Nee, ze zenden alleen. In veel gevallen worden replys niet gelezen en als je via twitter een oproepje plaatst waarin je op zoek bent naar de gegevens van een bepaald pr bureau dan reageren ze zelf nooit.

9.    Maak jezelf gebruik van social media? En waarvoor?
Ja, ik maak al jaren gebruik van social media. Via hyves, facebook en twitter wijs ik mijn volgers op leuke nieuwtjes en acties. Daarnaast zoek ik ook interviewkandidaten via deze media. Dat werkt ontzettend goed.

10.    Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?
Als ze me keer op keer bellen om te vragen of ik een bepaald persbericht op mijn blog wil overnemen. Daar bereiken ze namelijk helemaal niets mee. Persberichten die als afbeelding worden gestuurd, vind ik ook erg vervelend.

11.    Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt afgewezen?
Natuurlijk baal ik wel eens als ik een uitnodiging moet afslaan, maar ik kan nu eenmaal niet iedere productpresentatie of première bezoeken.

12.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Aangezien http://shoppen.blog.nl een erg brede doelgroep heeft, is dat geen probleem. Bij Beauty Basics is dit anders. Aangezien dit blad nog niet gelanceerd is, krijg ik berichten toegestuurd die totaal niet relevant zijn. Ik hoop dat ze na de lancering beter opletten.

13.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Vergeet blogs niet. Vaak beseffen ze niet hoe succesvol een site als http://shoppen.blog.nl is. Gemiddeld wordt dit blog meer dan 100.000 keer per maand bezocht. Ik merk dat pr-bureaus soms geen idee hebben hoe ze met blogs om moeten gaan. Mijn tip: vraag naar de bezoekerscijfers, zodat je weet of een blog al dan niet succesvol is. Een blognetwerk als blog.nl heeft zoveel meer te bieden dan bureaus zich beseffen.

14.    Wie is je favoriete pr-persoon?
Ik heb geen favoriete pr-persoon. Als journalist wil ik objectief over producten kunnen schrijven. Als je heel persoonlijk wordt met een pr-medewerker ben je volgens mij bevooroordeeld.

15.    Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?
Zeg nooit, nooit. Maar ik denk dat ik alleen de pr zou kunnen verzorgen voor producten waar ik echt voor honderd procent achter sta.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief