De PR-Klaagmuur: Pieter van den Akker (o.a. Sp!ts)

Blog
Opinie
Jody Koehler
12-07-2010
Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Pieter van den Akker, freelance journalist voor onder andere IJmuider Courant, Haarlems Dagblad en Sp!ts.

De PR-Klaagmuur:
1. Hoeveel persberichten krijg je per dag?Meestal tussen de 5 en 10.2. Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?Een persbericht met de kop 'Praxis sponsort klussers bij elke zomerklus'. De tweede zin van het bericht was: 'Praxis is het juiste adres voor elke denkbare zomerklus'. Als verslaggever voor IJmuider Courant en Haarlems Dagblad en andere regionale dagbladen denk ik dan niet gelijk: dit 'breaking news' móeten we hebben.

3. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Niet erg belangrijk. In de regionale journalistiek komt het niet vaak voor dat je een aardig nieuwtje in de wacht sleept dankzij pr-mensen.4. Bij welke pr-benadering ga jij direct voor de bijl?Op een kort en zakelijke benadering met het nieuws in de eerste zin of desnoods verderop in de eerste alinea. Ik zit niet te wachten op gelantefanter in een openingszin als 'Het voormalige Hotel Terminus ligt aan de Beursstraat 15-19 op een steenworp van het Centraal Station, de Dam en de Beurs van Berlage'. Ja, dus? Bovendien scoor je geen punten met 'steenworp'.5. Heb jij een bijnaam voor pr-mensen?Nee.

6. Wat vind je van nabellen op een persbericht?Dat maak ik niet vaak mee.

7. Heb je een effectieve manier om telefoontjes van een pr-bureau af te kappen?Ik heb gauw genoeg door of het interessant is of niet. Bij twijfel is het, tot het tegendeel is bewezen, interessant. Vervelend vind ik het worden als ik aangeef niets met het persbericht te doen en dat daar geen genoegen mee wordt genomen. Dat werkt op mijn zenuwen en heeft tot gevolg dat ik de hoorn er zo snel mogelijk opgooi.

8. Welke branche scoort het hoogst in de categorie ' waardeloze pr'? Waarom?De gezondheidsbranche. Persberichten over medicijnen waarvan 'uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat ze als allerbeste uit de bus komen', kan ik niet serieus nemen. Simpel: lees het hele bericht door of kijk even op google en wat blijkt? Het onderzoek is uitgevoerd door, jawel, de producent van het geneesmiddel. Irritante e-mails om te ontvangen, kortom.

9. Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?Een zin waarachter een uitroepteken staat. Of het spectaculair is, maak ik zelf wel uit.10. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Die loopt uiteen. Maar het gebeurt vaker dat ik bij het lezen van het onderwerpveld besluit de mail te verwijderen, dan dat ik besluit 'm te openen. Onderwerpvelden gevuld met alleen maar  hoofdletters blijven sowieso ongeopend.

11. Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wel wat jouw werk inhoudt?Sommigen wel, de meerderheid niet. Het beste is een benadering in de trant van 'volgens mij is dit onderwerp juist voor uw blad interessant. En wel om die en die redenen...' Dit zie ik niet vaak gebeuren.

12. Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?Ik lees het en dan zijn er twee mogelijkheden. A: niet interessant voor mijn lezers, weg ermee. En B: Interessant voor de lezer. Ik bel de afzender en stel hem/haar aanvullende vragen. 

13. Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?Omdat ik dan niet toekom aan wat ik het liefst doe: mezelf verdiepen in een onderwerp, navraag doen bij betrokkenen en met een kop koffie erbij een artikel schrijven. Komen er dan nog reacties van lezers op m'n verhaal binnen, dan is het helemaal af. Als medewerker van een pr-bureau zit dit er niet in.

14. Hoe vaak neem jij een persbericht letterlijk over?Nooit.

15. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Ik geloof van niet. Ik krijg bij de meeste de indruk dat ze hun bericht naar zoveel mogelijk journalisten opsturen. Onder het mom van 'hoe meer hoe beter' wordt het hele adressenbestand maar aangeklikt. Wat kan een krant in Noord-Holland met een persbericht over een nieuwe busverbinding in Brabant? Juist, niets.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief