De PR-Klaagmuur: Roel van Oeteren (Expreszo)

Blog
Opinie
Jos Govaart
20-09-2010
Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Roel van Oeteren, Adjunct-hoofdredacteur van Expreszo.

1.    Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?Dat 'friethoes' een biologische frietkar heeft gelanceerd. Totale onzin, zeker voor ons tijdschrift.

2.    Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?Vaak is het gewoon troep wat ze in mails zetten, al vinden we het wel erg leuk om met ze samen te werken, om tot leuke acties te komen etc.

3.    Wanneer ga je in op een persuitnodiging?Als het iets voor de doelgroep is en het er tof en aantrekkelijk uitziet.

4.    Kun je boos worden op pr-mensen?Ja. Dat ze niet volledig op de hoogte zijn van hun product dat ze proberen aan te bieden en dat men vaak veel spelfouten maakt. Dat kan gewoon echt niet!

5.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Redelijk. Soms denk ik wel eens: "Jeetje, was dit alles of komt er nog iets?" Dan is een persbericht heel incompleet, of het oogt zo. En de spelfouten, dat kan gewoon niet bij een persbericht.

6.    Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?Geen flauw idee!

7.    Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?Persoonlijk en duidelijk. Duidelijk onderwerp zodat ik gelijk zie of het interessant genoeg is voor onze doelgroep, maar dan toch een persoonlijk (ogende) mail.

8.    Wat vind je van nabellen op een persbericht?Nog nooit meegemaakt.

9.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Heel belangrijk! Door hen krijgen we leuke producten binnen per mail en kunnen we daaruit weer kiezen om iets weg te geven in ons blad of op de site. Zonder hen zijn we niks qua prijsvragen etc.

10.    Waarmee ben je voor het laatst omgekocht?Niet! Zou ik willen, haha! Maar nee, nooit gebeurd en ik denk ook niet dat het werkt bij mij.11.    Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?Als ze niet snel terugmailen en ik dat zeer expliciet vraag in mijn mail omdat ik bijvoorbeeld een deadline moet halen o.i.d..

12.    Hoe vaak neem jij een persbericht letterlijk over?Bijna nooit, alleen als we echt geen tijd hebben om het zelf te herschrijven en het zo snel mogelijk online moet.

13.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft?Nee. We krijgen zoveel troep binnen, heel vaak zit er niets bruikbaars bij. Het is belangrijk dat ze beter research doen naar bedrijven en daarna pas mailen.

14.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Maak de mails duidelijk qua onderwerp en houd het persoonlijk! Het moet ook zo min mogelijk als werk voelen en een leuk benaderbaar contact zijn/worden. Een band met de journalist is erg belangrijk denk ik.

15.    Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?Van die verschrikkelijke spelfouten doen en me 'dwingen' om een persbericht te plaatsen of er iets mee te gaan doen. Daar kan ik echt niet tegen!

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief