De PR-Klaagmuur: Sigrid Stamkot (Sp!ts)

Blog
Interview
Jos Govaart
31-05-2010
Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Sigrid Stamkot, journalist bij Sp!ts.

1.    Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als het onderwerp in mijn specialiteit (mode, lifestyle, beauty) valt en me aanspreekt. Altijd prijs: kleine onderzoeken!

2.    Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?
Een persbericht over de net geopende nieuwe zaal in een conferentiecentrum, in bijzijn van een buitenlandse minister en de burgemeester van het betreffende kleine stadje. Valt onder de noemer lifestyle, denk ik?

3.    Bij welke pr-benadering ga jij direct voor de bijl?
De persoonlijke en eerlijke. Ga niet roepen dat je iets fantastisch hebt voor me; dat bepaal ik zelf wel!

4.    Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Een persbericht drie keer nabellen, een afspraak bevestigen terwijl je je niet eens hebt aangemeld, als ik nee zeg het bij een collega proberen.

5.    Heb jij een bijnaam voor pr-mensen?
Dat dan weer net niet!

6.    Heb je een effectieve manier om telefoontjes van een pr-bureau af te kappen?
De beruchte don't call us, we call you-methode: „Als we er iets mee gaan doen, laten we het weten."

7.    Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?
Eigenlijk wordt er niet echt over gesproken. Tenzij een bureau een persbericht/uitnodiging vier keer nabelt en het vervolgens bij andere collega's gaat proberen te slijten.

8.    Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?
Om een onderzoek dat de BMW-rijder van alle auto-eigenaren het vaakst seks heeft in zijn auto. En dat was een oprechte lach.

9.    Welke branche scoort het hoogst in de categorie ' waardeloze pr'? Waarom?
Ik kan er niet echt één branche uit pikken. Al is het vaak lastig de persberichten uit de cultuursector te vertalen naar normaal Nederlands.

10.    Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wel wat jouw werk inhoudt?
Sommigen wel, heel goed zelfs. Aan de andere kant begrijp ik hun werk ook: ze hebben iets te slijten. Aan ons.

11.    Wat vind je van nabellen op een persbericht?

Zie bovenstaande antwoorden. Een keer checken of het er is, à la (al neemt het antwoorden ongeveer een kwart van mijn werkdag in beslag), maar ik ben heel goed in staat om te bepalen of ik er iets mee doe of niet.

12.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Zeer. Door persberichten/uitnodigingen/presentaties, althans, de uitwerking ervan, vullen we een deel van de kolommen.

13.    Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Een overdaad aan bijvoeglijke naamwoorden. 'Dit nieuwe vooruitstrevende hippe design valt op door...etc.'

14.    Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
Het persoonlijk contact met de journalisten, het met hen meedenken en het uiteindelijke resultaat.

15.    Hoe ben je om te kopen?
Niet.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief