De PR-Klaagmuur: Susanne van Nierop (Adformatie)

Blog
Interview
Jos Govaart
04-05-2011

We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Susanne van Nierop los gaan. Susanne is senior journalist bij Adformatie.

1.    Wat wil jij echt nooit meer zien van PR-bureaus?
'Een persbericht versturen en dan out-of-office aanzetten/mobiel uitzetten.'

2.    Van welke PR-actie van het afgelopen jaar ben je het meest onder de indruk?
'Hij is alweer een jaartje oud, maar ik was wel erg gecharmeerd van de Baby Olifant van Boondoggle voor Antwerpen Zoo. De geboorte van een olifantje levert uiteraard pr op, maar zij gaven er door middel van social media echt een extra dimensie aan.'

3.    Welke PR-actie van het afgelopen jaar werkte het meest op je lachspieren?
'"Sexy tuinmannen geven klusdemonstratie op het Leidseplein"'

4.    Wat denk je als een PR-bureau je opbelt?
'To the point please.'

5.    Zou jij bij een PR-bureau kunnen of willen werken?
'Ik vrees van niet. Maar misschien kan iemand me nog eens overtuigen dat het echt geen frustrerende bezigheid is om die vervelende journalisten te overtuigen.'

6.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
'Het belangrijkste: op het medium toegesneden. Verder: een inleiding waarin staat waarom het nieuwswaardig is, wat achtergrond en bruikbare quotes. Klinkt makkelijker dan het is.'

7.    Geloof jij in PR?
'Ik geloof in goede ideeën waar media graag over schrijven. Een goed netwerk helpt natuurlijk altijd.'

8.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
'Goede vraag. Ik vrees dat het antwoord 'nee' moet zijn. Negen van de tien keer krijgen we hetzelfde bericht als De Telegraaf.'

9.    Hoe zie jij eigenlijk Social Media?
'Nou heb je even? Je kunt er niet omheen en dat moet je ook niet willen.'

10.    Maak je zelf gebruik van social Media?
'Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube.'

11.    Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?
'Dat kan beter. Generaliserend: pr bureaus moeten uitkijken dat ze social media naar journalisten toe niet gaan zien als vervanging van mail en telefoon, we krijgen al zoveel. En naar consumenten toe geldt hetzelfde: social media zijn geen zendmedia.'

12.    Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?
'Ehh, zie vraag 11 . Alleen als het binnen een actie of campagne zinvol is. En via LinkedIn vind ik het ook prima, mits ik de persoon ken.'

13.    Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
'Uniek, verrassend, sprankelend.'

14.    Zijn PR-mensen nog wel belangrijk voor jouw werk?
'Dat kunnen ze zeker zijn. Juist omdat er zoveel informatie op ons afkomt is het prettig benaderd te worden door pr-mensen met onderwerpen die bij ons medium passen. Een bepaalde exclusiviteit is daarbij belangrijk.'

15.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
'Lees je in.'

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief