De PR-Klaagmuur: Vera Spaans (Het Parool)

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
20-12-2010

We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Vera Spaans los gaan. Vera is journalist bij Het Parool.

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag?
Naar mijn persoonlijke mail: een stuk of tien. Via algemene mailboxen die ik gebruik een veelvoud daarvan.

2. Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?
Driekwart.

3. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als het concrete informatie bevat en over Amsterdam gaat.

4. Heb je een effectieve manier om telefoontjes van een pr-bureau af te kappen?
Ik zeg altijd hetzelfde: dat we niet kunnen ingaan op mensen die nabellen of hun bericht is aangekomen en wat ermee gebeurt, omdat we er 300 per dag krijgen en we dan speciaal daarvoor iemand in dienst zouden moeten nemen. En dat wij contact opnemen als we belangstelling hebben.
Op slechte dagen zeg ik dat onze mail uitstekend werkt en dat het bericht dus ongetwijfeld is aangekomen.

5. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Die varieert nogal. Het schijnt wel een regel te zijn het belangrijkste nieuws onderaan te zetten.

6. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Kort, concreet en met het nieuws bovenin.

7. Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?
Lacherig. Of ik verwijs verzoeker door naar de advertentieafdeling.

8. Kun je boos worden op pr-mensen?
Natuurlijk; maar ik probeer vriendelijk en gedecideerd te blijven.

9. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Nauwelijks.

10. Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Met Engels doorspekte teksten en loze kreten. Event. Happening. Experience.

11. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Meteen een organisator / wethouder / hotemetoot voor een interview in de aanbieding gooien. Interviews zijn de slechtste manier om invulling te geven aan een door een pr-bureau aangeprezen evenement. Dan kun je net zo goed meteen het persbericht publiceren.

12. Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?
Het lijkt me verschrikkelijk persberichten te moeten nabellen, in de wetenschap dat je negen van de tien keer wordt afgebekt.

13. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Gelukkig niet! Het fijne van social media vind ik nou juist dat je daar contact kunt hebben met de mensen om wie het gaat, niet de pr-muur ertussen.

14. Maak jezelf gebruik van social media?
Ja, vooral van Facebook en Twitter (@veraspaans).

15. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Zorg ervoor dat de contactpersoon vermeld op een persbericht diezelfde dag en de dag erna nog telefonisch bereikbaar is.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief