De PR-Klaagmuur: Wilbert de Vries (Tweakers.net)

Blog
Opinie
Jos Govaart
19-10-2010

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Wilbert de Vries, hoofdredacteur van tweakers.net

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag?
Enkele tientallen op mijn persoonlijke mailadres en nog een veelvoud daarvan op het algemene redactiemailadres.

2. Hoeveel worden daadwerkelijk gebruikt?
De meeste persberichten bevatten nieuws dat we al op andere manieren hebben vernomen. Ik schat dat we hooguit twee tot drie per mail ontvangen persberichten gebruiken.

3. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als de titel interessant is en relevant lijkt.

4. Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?
Met bellen heb ik geen probleem. Via de telefoon kan de eventuele relevantie worden uitgelegd en kan ik duidelijk maken waarom iets wel of niet interessant is.

5. Heb je een zwarte lijst van pr-mensen?
Ja, maar dat is een hele korte lijst.

6. Wanneer stap jij over van journalistiek naar pr?
Nooit.

7. Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?
Ik lach nooit om brekend nieuws van anderen. Wat voor de een geen nieuws is, is dat voor een ander juist wel. Ieder medium moet dat voor zich afwegen en de importantie bepalen. Wat ik wel sneu vind is wanneer media groot uitpakken met nieuws dat anderen een dag eerder al meldden.

8. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Het ideale persbericht meldt gewoon helder wat het nieuws is, waarom het nieuws is en waarom het relevant is voor onze doelgroep. Bovendien bevat het directe nummers van mensen die iets mogen zeggen én zijn deze mensen ook nog gewoon aan het werk die dag.

9. Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wel wat jouw werk inhoudt?
Lang niet alle pr-medewerkers snappen hoe een redactie werkt of hoe de ene redactie verschilt van de andere. Wat ik storend vind is wanneer iemand belt ‘omdat het op zijn lijstje staat’ en dus geen idee heeft wat Tweakers.net is, waar we wel en niet over schrijven en wat ons bereik is.

10. Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?
Ha ha, daar reageer ik niet op. Behalve als er wordt gevraagd om ‘tot plaatsing in uw blad’ over te gaan. Dan antwoord ik netjes dat dit helaas niet kan omdat papier dood hout is.

11. Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Van typische jeukwoorden als ‘toonaangevend leverancier van’, ‘revolutionair’ en alle woorden die onnodig in vergrotende trap worden gemeld.

12. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
De meeste gesponsorde onderzoeken moet je ook als zodanig behandelen en dus met een korreltje zout nemen. Van sommige onderzoeken is het volledige rapport beschikbaar. Dat kan nog de moeite waard zijn.

13. Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?
Een goede relatie met pr-mensen is niet extreem belangrijk, maar wel erg nuttig en handig. Als je met pr-mensen een gezonde relatie hebt, zijn ze bereid moeite voor je te doen. Dat kan iets kleins zijn van simpelweg terugbellen als je de voicemail hebt ingesproken tot je even tippen over iets interessants dat staat te gebeuren.

14. Kun je drie recente voorbeelden van onbegrijpelijk jargon noemen?
Er schiet me niets te binnen. Ik weet alleen niet of dat een goed of slecht teken is. Misschien ben ik zo geïndoctrineerd met foute jargontaal dat ik gewoon begrijp wat er staat

15. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Er is niet één gouden tip, maar als ik een tip moet geven dat is het: durf nee te zeggen tegen klanten. Bepaalde persberichten moet je als pr-bureau niet ongevraagd willen sturen. Zorg tevens voor goed list management, zodat je – als je toch een keer zo’n ongewenst nichebericht moet verzenden – je dat alleen doet naar ontvangers die daar nog enigszins iets aan hebben.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief