De PR-Klaagmuur: Wouter Nelissen (L1)

Blog
Opinie
Jos Govaart
09-06-2010

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Wouter Nelissen, journalist bij de radio- en televisiezender L1.

1.    Heb jij een bijnaam voor pr-mensen?
Neen

2.    Heb je een effectieve manier om telefoontjes van een pr-bureau af te kappen?
Ik krijg ze eigenlijk nooit.

3.    Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?
Per mail, scheelt typewerk, kan ik het meteen in de agenda zetten  (maar als het dan toch telefonisch of anderszins moet, dan door een blonde dame met mooie kuiten).

4.    Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?
‘Slecht weer gunstig voor rechtse partijen', niet echt brekend nieuws en wellicht ook gewoon waar, maar ik heb toch hard mogen lachen om dit verkiezingsnieuws van opperpeiler en poll-koning Maurice de Hond.

5.    Begrijpen pr-mensen eigenlijk wel wat jouw werk inhoudt?
Dat hoop ik wel, maar als je sommige persberichten ziet, ga je het toch betwijfelen, persberichten naar een audiovisueel medium met de aanhef ‘verzoek tot plaatsing’ bijvoorbeeld.

6.    Waarmee ben je voor het laatst omgekocht/verleid?
Dat heeft nog nooit iemand geprobeerd.

7.    Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?
In zijn algemeenheid; ik hou niet zo van onnodig lange persberichten, waar ik wel enorm fan van ben zijn mailtjes met een persbericht, waarbij per ongeluk ook interne correspondentie tussen PR-mensen -over het persbericht- wordt meegestuurd

8.    Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Zie vorige vraag, verder: vage, onduidelijke termen als Umfelt en door-ontwikkeld

9.    Is het nodig om feiten in een persbericht te dubbelchecken?
Uiteraard

10.    Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?
Lijkt me wel, een slechte relatie is ook zo naar

11.    Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?
Nooit echt meegemaakt

12.    Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?
Zou ik wel kunnen, doe een goed bod, zit ik morgen bij u op kantoor

13.    Hoe gewillig is de pr/communicatieafdeling van organisaties in het beantwoorden van je vragen?
Als het goed nieuws is, zeer gewillig. Als het slecht nieuws, meestal minder, tenzij het een goede voorlichter is uiteraard.

14.    Welke branche scoort het hoogst in de categorie ' waardeloze pr'? Waarom?
Dat hangt helaas helemaal van de specifieke pr-figuur/voorlichter af. Maar in z’n algemeenheid zijn ambtenaren meestal wat minder goed bereikbaar, vooral op vrijdag, doordeweeks na 3 uur, tijdens de lunchpauze, ‘s ochtends als ze in vergadering zitten.

15.    Hoe ben je om te kopen?
Niet uiteraard, net als u toch?

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief