De zichtbaarheid van PR pitches

Bekende websites als Mashable en TechCrunch zijn vaak zeer kritisch over de PR industrie. En dat is op zich begrijpelijk, als je de artikelen leest waarin zij hun frustratie delen. Regelmatig zie ik, met enige verbazing , de vermakelijke artikelen over slechte PR pitches voorbij komen. Zoals vorige week, toen nieuwkomer Evelyn Rusli van TechCrunch werd gepitched door een PR bureau. Alles klopte in de gekozen aanpak; van de nieuwswaardige intro tot het persoonlijke aspect. Alleen jammer voor de pr persoon in kwestie, dat de interne discussie over ‘hoe TechCrunch te pitchen’ nog onder de mail stond. Oeps…

The Bad Pitch Blog

In bijna elk onderzoek over de relatie tussen journalisten en PR lui komt het aanbieden van nieuws terug; het zogeheten ‘pitchen’. Dit fenomeen staat eenzaam aan kop in ‘de Ergernis Top 10′. En iets specifieker; vooral de ‘one size fits all’- benadering irriteert de journalist mateloos. En het volledig irrelevante nieuws. Hoe het niet moet kun je regelmatig lezen op The Bad Pitch Blog. Geïnitieerd door journalisten denk je dan? Nou nee, hand in eigen boezem hier door de PR industrie. Ons advies; denk goed na over jouw pitch, want voor je het weet ligt deze op straat.

PR Pitch-tips

Tenslotte, nog enkele algemene pitch-tips:
– Verdiep je echt in de journalist!
– Denk ‘mee’ met de journalist, niet ‘voor’.
– Een goed verhaal heeft vaak meer dan 1 personage.
– Bouw aan relaties, niet aan databases.
– Vergeet bloggers en freelancers niet.
– Ga jij pitchen? Weet dan van de hoed en de rand.
– Nieuws kun je in 1 korte en krachtige zin uitleggen.

Er zijn ongetwijfeld meer goede adviezen. Weet jij nog een aanvulling?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!