Ergernissen van PR-professionals

Blog
Opinie
Jos Govaart
12-05-2011

Ragan Communications liet de afgelopen weken op LinkedIn een poll lopen met de uitnodigende vraag: "What do you hate most about PR? " Met stip op 1 staat het koud bellen van journalisten om je verhaal te slijten. De tweede plaats wordt ingenomen door klanten die de rode pen hanteren bij het corrigeren van persberichten. De categorie kommaneukers. Veel interessanter dan het polletje is de discussie die onder de poll aan het ontstaan is. De echte insights. Voor wie een bureau inhuurt wellicht nuttige informatie om te weten!

Respect voor het PR-vak
Perceptie is 90% De Waarheid is 10%. Het is een wetmatigheid die PR zowel voor- als nadeel opgeleverd heeft. Als je kijkt naar de grondleggers van Public Relations, dan zie je dat het gedonder al vroeg begon. Ivy Lee was degene van de waarheid. Edward Bernays was een volle neef van Sigmund Freud en vond de beïnvloeding van het onderbewuste nogal belangrijk. Die situatie reflecteert het imago van PR van vandaag nog aardig. Aan de ene kant van het spectrum de slinkse spindoctors die door middel van stelselmatige leugens oorlogen veroorzaken, verkrachtingen fingeren (lees het boek Slick!) en voetbalhelden zwart proberen te maken. Aan de andere kant de saaie communicatiemens die behalve zijn bureau niet veel ziet. Zo'n bureaudier waarbij alle creativiteit ontbreekt. Of zo'n belmeisje die journalisten nabelt of ze het mooie persbericht over dat nieuwe unieke product hebben ontvangen. Trouwe lezers van dit blog weten natuurlijk beter. Wij zijn als vooruitstrevende pr-community niet zo. Toch? Wij zijn toch in staat om dat imago van ons vak op te poetsen? Mooi! Dan wacht ons een bijzonder schone taak!

Alleen gebeld worden bij shit
Een herkenbaar beeld. Je had het nog zo gezegd. Laten we een crisisplan opstellen. Nee, de kans dat er iets fout gaat is inderdaad niet levensgroot. Maar áls het gebeurt, dan kun je maar beter voorbereid zijn. Maar dan gaat toch de telefoon. Om een over twaalf natuurlijk. Als het net iets te laat is. Maar die klant laat jij niet vallen natuurlijk. En om keihard je gelijk te halen is ook flauw. Maarja, dan blijkt toch dat je te laat was. De perceptie valt niet meer om te draaien. En ineens heeft de firma waar je voor werkt een "PR-probleem".

"We willen bij DWDD aan tafel!"
Een andere grote bron van ergernis zijn klanten die eigenlijk niet in PR geloven. Totdat ze met die innovatie komen die al 388 beter gedaan is door iemand anders. ,,Dit is echt groots nieuws. Kun je niet proberen om ons bij De Wereld Draait Door te krijgen? of Pauw en Witteman? Of in ieder geval De Telegraaf, die hebben zo'n rubriek.."  Je vraagt door bij die prospect. Wat is er dan echt anders, beter, sneller, relevanter dan alles wat er nu is? Het echte antwoord blijft uit. "We willen toch dat je een persbericht maakt". Je gaat door al dat enthousiasme bijna twijfelen aan jezelf. Je stuurt het persbericht toch uit naar die veel te grote medialijst. Het succes blijft uit. Je klant gefrustreerd waarom hij niet het hele artikel op nieuwsbank.nl kan bekijken. Je vraagt jezelf af waarom je toch niet duidelijker geweest bent. Dan vraagt die nieuwbakken klant wie je allemaal al nagebeld hebt. Ja eeeuh, nabellen? WTF!

Work-Life balance
Veel PR-professionals zijn altijd met hun vak bezig. Mede door de opkomst van social en vooral mobiele technologie is er geen ontsnappen meer aan. Soms geeft dat veel energie. Creativiteit kan altijd en overal zijn. Soms kan het stressvol zijn en zit het op momenten in je systeem wanneer je zelf niet zou willen. Toch is iedereen het er wél over eens dat je wanneer je volmondig voor PR kiest, niet echt een keuze hebt.

Voor vrijwel alle ergernissen die hierboven staan; je hebt vaak zelf in de hand of je last gaat krijgen van dit soort ergernissen. Maar soms kom je er gewoon in terecht. Omdat er belangen zijn waar je geen invloed op hebt. Als je relatie met je klanten goed is, heb je wel invloed op het beperken van de ergernissen en kun je je op richten voor datgene waar je klanten je voor betalen. Het maken van mooi werk. En uiteindelijk is dat je beste PR. Overigens zijn er nog veel meer redenen om van ons vak te houden. Daarover gaat de poll die Ragan deze week gelanceerd heeft!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief