Erken het spelelement van PR

Blog
Opinie
Jody Koehler
06-03-2012


Iedereen die de PR wereld een beetje volgt weet dat ons vakgebied lastig te definiëren is. Dat heeft wat mij betreft met zowel de diepte als de breedte van de PR inspanning te maken, maar ook zeker met 'het spelelement'. PR is, in tegenstelling tot andere disciplines, toch relatief onzeker. Zo is de inhoud van een advertentie vooraf helemaal bekend. Net als het moment, de on- of offline plekken en zelfs de frequentie. Voor PR geldt dit niet. En gek genoeg  is dat ook precies waar de kracht van ons vak zit.

Het onzekere, en enigszins ook oncontroleerbare, aspect van PR vind ik juist wat ons vak ook zo bijzonder maakt. Maar helaas denkt niet iedereen er ook zo over. Genoeg individuen erkennen het spelelement van het vak public relations niet. Die willen controle en zekerheid. Laat ik als voorbeeld iets simpels als 'het interview' nemen. Dan snap je direct wat ik bedoel.

Het interview als voorbeeld
Ter voorbereiding op het interview is met meneer Jansen alles doorgenomen. De Q&A was duidelijk, de kernboodschap helder geformuleerd en alle denkbare 'vervelende' vragen waren doorgelopen. Hij was er helemaal klaar voor! Het resultaat? Een interview dat ontspannen verliep en inhoudelijk prettig was. typisch gevalletje van goeie vragen onmoeten goeie antwoorden. Geen wolkje aan de lucht dus. Maar dan komt het...

- Hij: 'Ik wil nog wel voor publicatie het artikel even zien. Voor het geval er gekke dingen in staan.'- PR man / vrouw: 'Je doelt dan op het controleren van de feitelijke onjuistheden?'.- Hij: 'Nee nee, gewoon ter controle om te zien of er überhaupt iets geks in staat'.

En dan weet je het wel! Dat is het moment (eigenlijk al veel eerder!) waarop je als adviseur extra scherp moet zijn. Want zeuren over wat een journalist heeft geschreven is ongewenst. En vervelend voor alle betrokkenen. Laat ik het nog iets scherper formuleren: het is zelfs rete-irritant. En ja natuurlijk, een en ander moet kloppen en als je afspraken maakt .. allemaal prima. Maar zeuren over de toon van het artikel, het parafraseren of de inhoudelijke bijdrage van anderen is uitermate ongepast. En ik weet zeker dat jij als PR adviseur deze ervaring herkent! Toch?

Part of the game
Om het PR spel te kunenn spelen en te winnen moet je aan de voorkant investeren, dus in de voorbereiding. En niet aan de achterkant gaan zitten klootviolen. Dat helpt je niets verder. Dus is de uitkomst een keer niet fraai? Heel eerlijk? Dan heb je een keer pech gehad. Leer ervan, recht je rug en laat los. Iedereen die aan goede PR doet snapt dit. It's all in the PR game!!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief