European Communication Monitor 2011: 6 op 10 gelooft niet in social media

Blog
Opinie
Jody Koehler
05-07-2011


Ben jij bekend met de European Communication Monitor? Het is een gedegen onderzoek dat uitgevoerd wordt in opdracht van twee van de belangrijkste Europese communicatieorganen, te weten de 'European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA)' en de 'the European Association of Communication Directors (EACD)'. Ook dit jaar heb ik weer alle vragen beantwoord, om vervolgens afgelopen vrijdag de resultaten te mogen ontvangen. Vorig jaar schreef ik al over de 2010 editie van dit onderzoek. Wat toen opviel was dat ondervraagden nog niet klaar waren voor de online uitdaging. Wat zien we dit jaar op Europees niveau bij onze beroepsgroep? Een overzicht van de belangrijkste conclusies:

- De kracht van communicatieafdelingen is afgelopen jaar toegenomen. De communicatiefunctie heeft meer invloed gekregen in Europa. Senior management van 3 op de 4 bedrijven betrekt communicatie inmiddels bij het opstellen van bedrijfsstrategieën. Rechtstreeks aan de CEO rapporteren wordt door 60 procent gedaan.

- Communicatie draagt bij aan de bedrijfsstrategieën. 68% van de communicatie en PR professionals laat de stempel van 'uitvoerder' achter zich liggen. Dit is een stijging van 10 procent in de afgelopen 2 jaar.

- De geloofwaardigheid van de term PR staat op het spel. 42 procent vindt dat de term PR het eigenlijke vak in diskrediet brengt. De reden hiervoor is het slechte imago van de term bij het grote publiek. Liever gebruiken zij termen als 'corporate communicatie (68 procent), 'strategische communicatie' (61 procent) en 'communicatie management' (56 procent).

- De ROI van communicatie: Hoewel 50% van de respondenten aangeeft de term 'return on investment' (ROI) te gebruiken om de communicatie-activiteiten te evalueren, het ontbreekt echter bij velen nog steeds aan de basiskennis van meten. Slechts 38 procent wist bijvoorbeeld dat ROI altijd dient te worden aangeduid met een financieel cijfer.

- Het onderzoek benoemt 2 belangrijke kwesties voor de komende jaren, te weten: 'Omgaan met de digitale evolutie en het sociale web' (55 procent) en 'het koppelen van communicatie-inspanningen met bedrijfsdoelstellingen'(44 procent). Het 'Bouwen en onderhouden van vertrouwen' heeft terrein verloren als een 'hot issue'.

- Opvallend is dat 6 van de 10 respondenten nog steeds niet in social media gelooft. Dit in tegenstelling tot e-mail en websites, daarin is wel geloof. Daarnaast geeft slechts vier van de 10 communicatieprofessionals aan te werken met social media richtlijnen. Vooral in de UK en Spanje wordt hier veel gebruik van gemaakt. Ook het monitoren van het sociale web is slechts bij 33% procent aanwezig. Hierdoor blijft de kennis en ontwikkeling van social media vaardigheden achter.

Het volledige onderzoek kun je overigens hier downloaden: http://www.zerfass.de/ecm/ECM2011-Charts.htm Have fun!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief