#goedboeknemen @selexyz

Blog
Opinie
Jos Govaart
08-01-2010
Onlangs speelde Selexyz tijdens ons event met Deirdre Breakenridge handig in op de actualiteit door de volgers van ons event op Twitter het boek van haar en Brian Solis aan te bieden. Een kleine actie, maar erg goed gericht, en voldeed precies aan de vraag die er in de zaal leefde, namelijk: waar is dat boek te koop? Online PR meets Online Marketing! Deze actie bleek geen toeval, in het kader van de goede voornemens bedacht Selexyz een creatieve actie. Daniëlle Schouten -Business Development Manager Digital bij Selexyz- licht toe:

Als @selexyz proberen we onze aanwezigheid op Twitter in te vullen door relevant te zijn. Of het nu een event is waar veel over wordt getwitterd, een schrijver of boek wat bij De Wereld Draait Door wordt besproken, unieke content bij een boek of een klant op zoek naar een antwoord op zijn vraag. Er is context genoeg die lukraak schieten met hagel overbodig maakt. Daarbij experimenteren we er graag lustig op los.

Over ontstaan actie #goedboeknemen
Nadat een van onze online markeers een online special over goede voornemens had gemaakt vroeg ze zich af of dit nou de voornemens en bijpassende boeken waren die onze klanten zouden aanspreken. Toen ontstond het idee de goede voornemens vraag via Twitter te stellen. Om daar uiteraard meteen een passend boek bij te adviseren en met een grotere doelgroep te delen. Om mensen te stimuleren met originelere voornemens te komen besloten we er een actie aan te koppelen. Een unieke hashtag werd bedacht om enerzijds de nieuwsgierigheid te prikkelen en anderzijds de actie 'traceable' te maken.

De uitwerking
We stuurden de eerste tweet "Deel met ons jouw goede voornemen en wij zoeken passend boek! De meest originele wint het boek! Gebruik #goedboeknemen en RT" op 31 december einde middag. Met meteen een tweet erna met een link naar onze website waar we de actie in iets meer dan 140 tekens toelichtten. Het bericht werd al snel geretweet en er kwamen vrij snel goede voornemens binnen. Die volgden we op met een passend boek als reply, wat in veel gevallen een reactie opriep en in sommige gevallen een tweede retweet. Om de actie de volgende dagen onder andere twitteraars onder de aandacht te brengen en niet alleen onze eigen 700 volgers te blijven oproepen werden bevriende twitteraars opgeroepen mee te doen aan de actie en onze boodschap op die manier voor ons te verspreiden. Maandag 4 januari maakten we de winnaar bekend en stuurden we aan de overige deelnemers een tweet met: "helaas, je hebt http://bit.ly/8Q0yfx niet gewonnen. Bestel het tot 31/01 zonder verzendkosten op @selexyz.nl" waarin we nogmaals een verwijzing naar het geadviseerde boek maakten.

De ervaringen
In totaal adviseerden we 73 boeken aan 57 deelnemers. Sommige deelnemers hadden meerdere voornemens die ze wilde delen, dus kregen extra adviezen. Soms waren voornemens wat algemeen en vroegen we om een verdieping.

Ja, het kost tijd. Dat is een feit. En het vergt ook toewijding om zelfs buiten werktijden klanten een boek te adviseren. De vraag die dan al snel volgt is wat het oplevert. Het is goed om hierbij terug te gaan naar onze doelstelling. Die was aanvankelijk het aanvullen van onze online special met unieke boeken die paste bij originele voornemens. Ofwel, het inspireren van onze (potentiële) klanten. Die doelstelling hebben we gehaald. Op basis van de actie hebben we 14 inspirerende boeken aan onze online special (http://bit.ly/7bKoKV) toegevoegd.

Natuurlijk zouden we die inspiratie uiteindelijk ook het liefst willen omzetten naar daadwerkelijke aankoop. De adviezen die we gaven zijn tenslotte een-op-een en waren in bijna alle gevallen relevant. Maar dat was niet het primaire doel van de actie. In brede zin willen we de rol van adviseur op ons nemen, niet die van platte verkoper. Persoonlijk en inspirerend, voor iedereen.

De cijfers
Desondanks zijn er wel degelijk boeken gekocht door deelnemers of volgers van de actie. Nee, dat zijn er niet meer dan 20. Om de ROI van deze actie op verzoek toch enigszins in cijfers uit te drukken hierbij nog een klein overzicht van de kwantificeerbare kant ervan.

Deelname:

- 57 deelnemers- 73 boeksuggesties

Bereik (via Tweetreach):- 23.825 impressies Tweet met actie aankondiging via eigen RT (5x) en RT's van deelnemers (45x)- 25.840 impressies via goed #goedboeknemen tweet van deelnemers en RT's van advies.

Clicks (via bit.ly):- 303 clicks naar actiepagina- 1.495 clicks naar de boeksuggesties = gemiddeld 20 clicks per boek

Followers (via twittercounter):

- 25 nieuwe followers- geen unfollowers

Take-away
Concluderend kijken wij terug op een succesvolle 'micromarketing' actie. En hopen we in de toekomst vaker dit soort hoofdstukken aan ons verhaal op Twitter toe te voegen. De relevantie ligt voor het oprapen. Wees persoonlijk en geanticipeerd en voor je het weet ben je waarde aan het toevoegen. Hoe klein dat dan ook op het eerste gezicht mag lijken.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief