Het creatieve idee blijft ook online belangrijk

Blog
Opinie
Jos Govaart
01-03-2010
De laatste tijd worden we op Internet doodgegooid met blogposts over sociale strategiemodellen en artikelen en schema's over meetbaarheid.  Moraal van die verhalen is dan altijd dat je eerst moet gaan luisteren, social media in je organisatie moet verankeren en een koppeling moet maken met de strategie van je onderneming. Allemaal vitale stappen die je zeker niet moet overslaan.  Toch kan het geen kwaad om eens een heel ander perspectief te kiezen. Ik noem het maar het creatieve perspectief.

We weten allemaal dat social media organisaties veel mogelijkheden biedt om rechtstreeks te communiceren met belangrijke stakeholders. Wat je ook zeker weet is dat iedere organisatie die gereedschapkist met veelal gratis sociale tools ook tot haar beschikking heeft. Je wil als organisatie uniek zijn en zeker niet die one-size-fits-all benadering kiezen.  Je bent er als organisatie niet voor om mensen alleen maar naar hun mond te praten. Je hebt ook een eigen belang. Je wil toch een stukje van hart of hoofd van mensen zien te veroveren.  Daar heb je dus een goed en creatief idee voor nodig.

Met je boxershort op de foto
Als je vraagt naar succesvolle Social Media Cases dan kom je vaak op twee sporen uit: of het was een case waar iets mis ging. Denk aan de Dell Hell of Domino's Pizza. Of het is er eentje die creatief is. Ook daarvan zijn er er talloze voorbeelden die we vaak op deze site aanhalen. Eentje die me in al het Zeeman-boxershort geweld opviel is een platform van Björn Borg. Als je een boxershort van Björn Borg koopt dan krijg je daar een kaartje bij onder de noemer Swedish Export. Het concept is simpel.: Maak een creatieve foto van jezelf in je nieuwe boxer. Elke week wordt er een winnaar bekend gemaakt en die ontvangt een goodiebag met Björn Borg prularia. Je kunt nog zo goed alle stappenplannen die er zijn doorlopen. Zonder creativiteit was dit idee niet geboren.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief