Het is al snel een PR probleem

Blog
Opinie
Jody Koehler
05-04-2011

Heb jij 'Modemeisjes met een Missie' al gezien? Het nieuwe RTL 5 programma is sinds vorige week op tv te zien en draait om de vriendinnen Tamara, Maria en Josh. Deze Amsterdamse fashiongirls streven naar het hoogst haalbare op het gebied van acteren, mode en... PR. Interessant dus! Iedereen krijgt weer de kans om vanuit de luie bank een kijkje in de keuken te nemen van hoe het is om een PR bureau te runnen. In dit geval van Silk PR. En ik hoop zo dat dit een beetje lekker overkomt. Want het vak PR kan wel wat positieve eigen PR gebruiken. Ik hoop zo dat PR niet wordt weergegeven als het vakkundig overbrengen van luchtkusjes, goodiebags en chihuahua's. Alleen het idee al, brrrrr...

PR uit de bocht
Maar het zal ongetwijfeld meevallen met dat programma (hoop ik!!!). PR heeft de afgelopen weken namelijk best weer wat te verduren gehad. Als industrie bedoel ik dan. Denk maar eens aan alle ophef rondom het aantrekken van Burson Marsteller door Ajax directeur Rik van den Boog. Of de actie van transavia.com die een terugslag kende. In veel koppen staat dan al snel het woord PR; 'Transavia zoekt slogan! ontaardt in PR-nachtmerrie'. Of 'PR probleem voor x' of 'Y in diepe PR crisis'. Alsof PR altijd weer in hetzelfde beklaagdenbankje zit en veroorzaker van al het slechte is. En als PR man heb ik daar op momenten best wel moeite mee. Te vaak lees ik de woorden 'een PR probleem', terwijl ik eigenlijk zou moeten lezen 'een reclame probleem' of 'een marketing probleem'. Want 9 van de 10 keer ligt daar het probleem, en niet bij PR. Wij mogen slechts de troep van andere disciplines opruimen. En bedankt!

Het echte probleem van PR
En ik begrijp natuurlijk dat mensen hier eigenlijk 'reputatieschade' of 'imagoprobleem' bedoelen. En misschien moeten we dat maar eens goed afspreken en doorvoeren. Dat zou de discipline PR veel meer recht doen. Want het ware probleem van PR zit vooral in onze bescheiden houding en waardeloze verdediging. Vandaar ook mijn blogpost van vandaag. Het is een poging. PR RULES!!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief