Het keurslijf van social media richtlijnen

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
04-07-2011

Afgelopen najaar legde de NOS het gebruik van social media aan banden. De journalisten werden in een keurslijf van social media richtlijnen gestopt. In een interne e-mail van de NOS werden de medewerkers erop gewezen dat het verboden is om commentaar te leveren op 'interne aangelegenheden'. Ook zaken die in het publieke debat spelen en een relatie hebben met de publieke omroep zijn verboden om te bespreken op Twitter of Facebook. Stel je richtlijnen op om mensen iets te verbieden of om mensen te stimuleren om met gezond verstand ergens gebruik van te maken?

Social media-  verboden
Meerdere organisaties zijn bezig met het opstellen van hun social media richtlijnen. En bijna allemaal ingestoken op iets wat niet mag. En ja.. als je tegen een klein kind zegt dat hij iets niet mag, dan is het wachten op het moment dat hij het juist wel doet. Wat leren we daar van? Vorige week kwam het Olympisch Comité naar buiten met de social media richtlijnen voor de Olympische sporters van de Olympische Spelen 2012. De sporters mogen wel bloggen over de gebeurtenissen tijdens de spelen en wat ze aan het doen zijn, maar er mag geen commerciële boodschap in naar voren komen.  Foto's die worden gemaakt tijdens de wedstrijden mogen alleen voor persoonlijk gebruik worden geschoten. Deze mogen niet verder worden gedeeld via een Twitter account o.i.d.

Ook bij Reuters werden vorig jaar de social media richtlijnen vastgesteld. Journalisten mochten geen scoops meer weggeven via Twitter, maar alles eerst voorleggen aan de redactie.  Ook de BBC denkt er nu over na om social media- verboden in het contract op te nemen.

Social media richtlijnen
Bovenstaande organisaties hebben naar mijn idee allemaal als uitgangspunt dat ze iets moeten verbieden om het in de hand te houden. Ik vind het veel interessanter als een organisatie het personeel stimuleert hoe social media met gezond verstand te gebruiken. Want je personeel kan ook een organisatie helpen met het opbouwen van een online profiel. Stel met de afdeling Communicatie vast op welke manier je op tweets of blogs gaat reageren. Ga je bijvoorbeeld reageren op emotie of alleen op feiten? Dit zijn vragen die je samen met je personeel kunt bespreken. En geef ze dan handvatten hoe ze daarmee om moeten gaan.

Heb jij social media richtlijnen binnen je organisatie? Word je gestimuleerd om social media te gebruiken of juist tegengehouden? Interessant als je dit met ons wilt delen!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief