Hoe haal je het meeste uit je brainstorm?

Het begin van het nieuwe jaar betekent traditiegetrouw: PR-plannen voor 2015 afronden en het schrijven van voorstellen voor new business prospects. Om tot creatieve ideeën te komen, blijft een brainstorm een effectieve methode. Er staan bij Coopr dezer dagen dus heel wat brainstorms in onze agenda’s ingepland. Heel leuk om te doen, maar hoe haal je nu eigenlijk het meeste uit een brainstorm? Een goede brainstorm hangt af van heel veel variabelen, een deel daarvan heb je zelf in de hand! Hier wat tips:

Bereid je brainstorm voor

Hoewel een snelle informele brainstorm soms prima kan werken, is het in veel gevallen verstandig om een brainstorm goed voor te bereiden. Lees de briefing nauwkeurig door en zet op papier welke punten je door middel van de brainstorm wilt invullen. Je hoeft echt niet alles aan te pakken, maak keuzes en focus. De voorbereiding stopt niet bij die van jezelf. Zorg dat de mensen die je vraagt om mee te denken, ook al wat context hebben vooraf. Stuur ze een samenvatting van de briefing door en de punten die je tijdens de brainstorm wilt aanpakken. Sommige mensen hebben dit niet nodig, maar anderen willen dit soort informatie graag al wat laten bezinken en er vooraf over nadenken.

Zorg voor een goede ijsbreker

Er zijn mensen die het vreselijk vinden: de zogenaamde ijsbreker (of opwarmer). En ik zucht zelf ook wel eens als ik gedwongen wordt om een simpele pen zo wervend mogelijk te ‘verkopen’ aan het begin van een brainstormsessie. Maar feit is dat een dergelijke oefening er vaak voor zorgt dat je als groep loskomt van de dagelijkse werkbeslommeringen. Je moet toch wel lachen bij dit soort oefeningen en als iedereen wat losser wordt, komt dit de brainstorm ten goede. Een ijsbreker kan variëren van starten met wat woordassociaties en het moeten ‘verkopen’ van absurde producten tot een ‘deep dive’ in de doelgroep waar je brainstorm op gericht is of zelfs een dansje. Ja echt, dat laatste heb ik wel eens moeten doen…

Kies voor een brainstormtechniek

Het kan helpen om bij een brainstorm gebruik te maken van een brainstormtechniek. Zeker als je merkt dat de flow niet lekker op gang komt. Er zijn talloze brainstormtechnieken. Allemaal met hun eigen voor- en nadelen. En afhankelijk van de aard van de vraag meer of minder succesvol. Je kunt er vele vinden op Internet, variërend van de bekende ‘six thinking hats’ van Edward de Bono tot de ‘superhero methode’. Mijn favorieten zijn (onder andere):

  • Koppeling met woorden: om tot verrassende ideeën te komen en wat meer buiten de ‘box’ te denken, pas ik wel eens de techniek toe waarbij we ideeën gaan bedenken op basis van woorden. Je pakt aan de ene kant het product/nieuws en koppelt hier één of twee totaal ‘random’ woorden aan. Er zijn hier speciale kaartjes voor, maar je kunt ook een boek open laten vallen op een pagina en een woord blind aanwijzen. Stel je ‘brained’ over de promotie van de orchidee, en je prikt de woorden tas en wit. Je zou zomaar op ideeën kunnen komen die je anders niet gehad zou hebben…
  • Brain writing: een brainstorm hoeft niet altijd het hardop roepen van ideeën te zijn. Dit kan zeker creativiteit stimuleren, maar daar zijn ook andere manieren voor. De ‘storm’ kan ook vervangen worden door ‘writing’. Haal een groep bij elkaar een geef iedereen een eigen vel papier. Vraag om daar 3 ideeën op basis van de briefing op te zetten en laat deze vervolgens doorschuiven naar de persoon aan de linkerzijde. Op basis van de eerste ideeën moet de volgende persoon verder bouwen. Ga door tot iedereen op elkaars blad heeft geschreven en bespreek de ideeën die ontstaan zijn. Dit is zeker voor mensen die wat meer ‘introvert’ zijn een fijne methode.
  • Vissengraat techniek: Een techniek die ook vaak tot verrassende ideeën kan leiden is er één waarbij je nadenkt over het tegenovergestelde. Pak de vraag uit de briefing erbij en denk na over wat het merk of bedrijf absoluut niet zou moeten doen. Maak daar aan de ene kant van de ‘vissengraat’ een lijstje van en vul aan de andere kant van de graat vervolgens in wat daar het tegenovergestelde van is. Met deze methode heb ik regelmatig mooie ideeën zien ontstaan!

De realiteit van brainstorms is dat ze soms in een drukke periode gepland worden. Waardoor ze te gehaast gedaan worden, mensen er maar half bij zijn of zelfs helemaal geschrapt worden. Zonde! Want een goede brainstorm kan juist op de langere termijn zorgen voor een tijdsbesparing. Want het schrijven van een plan op basis van niet al te overtuigende ideeën, kost uiteindelijk veel meer tijd… Neem er dus tijd voor, zorg voor een goede voorbereiding, denk na over een mogelijke ijsbreker om de sessie op gang te krijgen en een techniek om hem los te krijgen als dat nodig is. Zorg vervolgens voor concrete actiepunten en dat creatieve plan moet er gaan komen! Ik wens iedereen veel brainstormsucces en –plezier in 2015!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!