Homofobische Olympische Spelen in PR land?

Blog
Opinie
Shelly Delwel
11-02-2014
De Olympische Spelen zijn natuurlijk het gesprek van de dag. Zeker na onze geweldige gouden, zilveren en bronzen plakken bij het schaatsen en de continue Twitterupdates van 'ons' schaatsteam. De nationale trots viert weer hoogtij en daar zijn we als Nederlanders niet de enigen in. Aangezien alle ogen gericht zijn op de Olympische Spelen is het voor veel merken aantrekkelijk om zichtbaar te zijn bij dit sportevent of in te haken op het event.

Foutje bedankt
Dit jaar zijn de Olympische Spelen natuurlijk volop in opspraak vanwege de politieke discussies over gelijke mensenrechten in Rusland. Voor het ene merk is dit thema een kans om op in te spelen, terwijl het voor andere merken hun campagne hierdoor anders verloopt dan verwacht. Zo is de sponsoring voor Coca-Cola op z'n zachtst gezegd niet echt bepaald succesvol uitpakt. Ken je die campagne dat je een persoonlijke tekst/naam op een van de wereldberoemde blikjes kon printen? Het merk blokkeerde het woord 'gay' in deze campagne. Consumenten die 'Gay' intypten kregen de volgende melding: 'Oeps. Laten we doen alsof je dit niet hebt getypt.' Het woord 'straight' was overigens geen probleem. Dit foutje zorgde voor veel kritiek op het merk en de campagne is vroegtijdig offline gehaald.



Ook voor Mc Donalds liep de social media campagne niet helemaal zoals gepland. Zij riepen consumenten op om hun Olympische helden toe te juichen. Hiervoor hadden zij de hashtag #CheersToSochi in het leven geroepen. Echter werd deze hashtag door homoactivisten overgenomen, waardoor er hele andere conversaties op internet verschenen.

50% korting om te protesteren in Sotsji
Maar niet voor iedereen pakt de Olympische Spelen slecht uit. Anderen merken weten juist te profiteren van de politieke issues in Rusland en grijpen het aan als een kans om extra PR te genereren. Zo heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Corendon een actie bedacht waarbij zij roze korting gaven. Tijdens een uitzending van BNR vertelde topman Atilay Uslu over de actie. Iedereen die naar Sotsji wilde afreizen om te protesteren tegen het anit-homebeleid kreeg 50% korting op de reis. Uiteindelijk was het een kleine investering, aangezien er uiteindelijk weinig mensen ook daadwerkelijk gebruik hebben gemaakt van de actie. Daarbij heeft het Corendon veel publiciteit opgeleverd, maar of het nu ook bij het merk past..?

The Games have always been a little gay
Ook het Canadese Instituut voor diversiteit zag de discussie over homorechten als kans om de gelijkheid van de mens op een grappige manier onder de aandacht te brengen. Onder het mom "The Games have always been a little gay. Let's fight to keep it that way" maakten zij de volgende video.

Deze video leverde hen al meer op dan 4,6 miljoen views op YouTube op!

Is het alleen slim om op een politiek thema in te haken als merk? In de eerste gevallen hebben zij er natuurlijk geen invloed op gehad en wilden zij hier ook niets mee te maken hebben. Bij de anderen was er wel sprake van een bewuste inhaker. Persoonlijk vind ik het wel een risico om je als merk te verbinden aan politieke uitingen, tenzij je er zelf ook voor staat. Daarom vind ik de campagne van het CIDI dan ook sterker en dan die van de Corendon. Wat vind jij?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief